Jump to content
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Sublimacja kwasu szczawiowego


Turqs

Recommended Posts

Xpand tak masz rację, w jednym jedynie  - wydaje Ci się. Tyle.

‐---------------

Zarówno KM jak i KS jest bardzo skutecznym środkiem tylko trzeba wiedzieć jak postępować. Tu na forum choćby i kilkaset razy to napisać i tak odwrócą kota ogonem.

 

KM jest trudniejszym w aplikacji ale może być czerw, zaś płynny KS wymaga stanu bezczerwiowego.

Wymaga? A szkoda tu się rozwodzić. Udowodnią swym wydawaniem, że nie wymaga.

 

Nie stosuję sublimacji bo dla mnie niczym to się nie różni od spalania tabletki. W pasiece zarówno przy jednym jak i drugim w powietrzu poza ulem fruwa tego aż nadto. 

Jakbyście nie wygonili z forum Klemensa to by wam opisał, że ta sublimacja nie taka straszna. Tylko znowu trzeba wiedzieć jak. Ja się bez niej obejdę.

 

Przytoczone przez Ciebie badanie? Stek bzdur. Piszą, że przy większej wentylacji rodziny, większy osyp warozy!? A co ma zrobić rodzina jak dostała końską dawką? Wentyluje na maxa aby ratować co się da!! Przy KM chodzi o to aby KM był jak najdłużej obecny w środowisku ulowym ale w takiej dawce aby pszczoły nie wpadały w panikę a jednocześnie była tłuczona waroza. Nadmierna wentylacja pogarsza zamiast poprawiać skuteczność. Tej nie mierzy się ilością trupa ścielącego się po zabiegu.

 

W warunkach polowych wystarczy policzyć osyp naturalny przed by mieć pojęcie o stopniu porażenia rodziny i nie trzeba tego liczyć non stop. W warunkach polowych wystarczy regularnie ciąć ramkę pracy w sezonie by trzymać porażenie w ryzach. Miodu nie zeżrą więcej przez to. A te, które zeżrą to parodia nie rodziny, z reguły załatwione wcześniej przez fachmana bezrozumną gospodarką. W warunkach polowych wystarczy sezon wcześniej skutecznie wytępić warozę, najlepiej w stadium bezczerwiowym po ostatnim miodobraniu. Przy większej ilości uli proponuję metody Randy Oliviera. Też naukowiec podobnie jak Liebig. Obaj rozsądni. Wydaje mi się (zaraz będzie przystawka do mnie :) )

 

I wracając do parowników, verdunster to pali pierw głównie czerw a nie warozę jak jaki debil do niego się dorwie a Liebig dyspenser działa grawitacyjne i powoli za to systematycznie czego brak w verdunster (tylko trzeba się dostosować do warunków głównie temperatury zewnętrznej, wilgotności i siły rodziny) to i bezpieczniejszy dla rodziny za to bezwzględny dla warozy. No ale w Polsce propagowane podpaski i knoty wystające z flaszek.

 

Nie ważne ile poleci na dennicę ważne ile syfa zostanie po zabiegu żywego przy jak najmniejszej szkodzie dla rodziny. Im mniej zabiegów tym lepiej dla niej. Nadmiar leku szkodzi zamiast pomagać, wie o tym każdy dobry lekarz a nie konował. Nie jestem ani lekarzem ani znachorem pszczelarskim z setką uli w jednej miejscówce. Do pszczół podchodzę poważnie i odpowiedzialnie.

 

Ostatnio mało tu zaglądam. Mam nadzieję, że kawa będzie smakować przy śniadaniu w Kanadzie dzisiaj.

 

A i co do Gawrona to słowo ignorant nie jest chamskie. Całe szczęście, że tu nie fejs z zamkniętą "grópką" kiszących się we własnym gronie paramagii. 

 

 

Edited by Tikcop
Link to comment
Share on other sites

Osoba, o której piszesz zażądała skasowania swojego konta na forum. Nikt jej do tego nie zmuszał, wręcz przeciwnie. Faktem jest, że byli użytkownicy forum, którzy reagowali bardzo źle na wypowiedzi tej osoby.

 

Jeżeli nazywasz kogoś 8-letnią pracę badawczą nad dużo większą grupą uli i trwającą więcej lat niż Ty masz doświadczenie z kwasem mrówkowym - "bzdurą", to Twoja sprawa, ale ciężko z tym dyskutować i każdy może sam ocenić. Widzisz, mnie nie przeszkadza Twoje spojrzenie na sprawę, ale daj też innym na własne wnioski. Proponuję również Tobie weryfikację skuteczności tego jak zwalczasz warrozę, metodami które opisałem wyżej, a nie liczeniem osypu. Szczególnie jak masz gniazdo na 2 korpusach i używasz parownika Liebiga.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Panowie szlachta, a co sądzicie o metodzie podawania KM metoda dr. Kwaska. Czy ktoś to testował? Prezentuje to obrazowo i wydaje mi sie metoda prosta i skuteczna. Ja osobiście będę się przymierzał, ale tych podkładów do 5 ul trzeba całe opakowanie i tych butelek w sprzedaży brak, chyba jest popyt na ta metodę)  Podaje pewne zależności fizyczne  przy stosowaniu parownika dr. Liebiga np. gdy jest gorąco to w butelce powstaje większe ciśnienie i większy wyciek, natomiast gdy sie schłodzi to powstaje podciśnienie i zmniejszony wyciek. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Tadek11 napisał:

Proponuję że przeniosę Twój post do tematu "Sezon 2021" albo Ty założysz nowy wątek dotyczący karmienia zimowego. Decyzja należny do Ciebie

Z mojej strony nie ma żadnych przeszkód możecie wykasować i przenieść cały internet, ale proponuję porządek zacząć robić od administracji i dawać przykład, pilnować się pisać w temacie, posty usuwać do kosza, a nie w nicość potajemnie jak na Białorusi itd... PK 

  • Lubię 1
  • Zdezorientowany 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dzień Dobry,

W temacie sublimatora. Przeczytałem prawie cały wątek i zamierzam zrobić sobie sublimator. Jako osoba techniczna mam kilka pomysłów, które chciałbym poddać Waszej krytyce.

1. Sublimator powinien ( do mojego użytku) być zasilany z 12V czyli akumulatora. W związku z tym czy nie warto zastosować podgrzewanie tygla indukcyjnie ? Są grzałki indukcyjne, które w ciągłej pracy mogą uzyskać 800 W i do tego kształt takiej grzałki jest spiralny dlatego można dobrze owinąć tygiel

2. Według mnie tygiel powinien być "gruby" i dodatkowo ocieplony tak żeby podczas zasypywania KS nie było skoków temperatury ( jak tygiel będzie duży i rozgrzany to KS zadziała na niego jak szklanka wody wylana na piec hutniczy). Można owinąć np. wełną mineralną i z zewnątrz "pomazać" jakimś cemento podobnym mazidłem. Są również cementy temperaturowe. A może jakiś szamot, ceramika? ( kwestia wagi całego urządzenia)

3. Rurka wylotowa powinna być zaizolowana żeby uniknąć krystalizacji KS. Myślałem, że można byłoby rurkę wylotową włożyć w większą rurkę a przestrzeń między nimi wypełnić np. wełną mineralną i całość uszczelnić jakimś czymś ( silikon temperaturowy, poxipol czy coś takiego). Oczywiście ostatecznie średnica wylotu się zwiększy i trzeba będzie większy otwór w ulu zrobić ale to może mieć plusy bo większy otwór później można zatkać korkiem od wina ;)

4. Regulator temperatury. Wszyscy stosują PID. Moim zdaniem to "armata na muchę". Wystarczy termostat z ustawioną histerezą +-10 st i tyle. Jeżeli grzałka indukcyjna będzie miała powiedzmy te 800 W to termostat to opanuje. I wtedy trochę mniej istotne staje się czy tygiel będzie z kwasówki czy miedzi.

Co myślicie ?

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Robert_M said:

Co myślicie ?

Skoro grzałka 170W wystarczy, to po co 800W? Przy 12V grzałka o mocy 800W potrzebuje przewodów o średnicy 5mm ? Najtaniej zachowując trwałość urządzenia wykonujemy składak, czyli z gotowych elementów dostępnych za grosze.

2 hours ago, Robert_M said:

Rurka wylotowa powinna być zaizolowana żeby uniknąć krystalizacji KS.

Powinno, ale niekoniecznie. Moja 6mm się nie zatyka. Po co wiercić dodatkowe otwory w korpusach? Robię to przez wlotek. W sklepach dostępny jest sznur z wełny szklanej do uszczelek do pieców. Możesz tym owinąć tygiel i początek rurki wylotowej. Jest też klej do przyklejenia takiej uszczelki np. do drzwiczek pieca. 

KISS (Keep it Simple, Stupid) - A Design Principle. (Niech to będzie proste, głupcze) - zasada projektowania.

Edited by Beeman
Link to comment
Share on other sites

W dniu 22.08.2021 o 06:04, Tikcop napisał:

Jakbyście nie wygonili z forum Klemensa to by wam opisał,

No weź nie świruj . Ten facet ,,wyganiał ,, się ze wszystkiego co tylko istnieje . U Jaronia miał nawet swój kącik Nur für Deutsche i z to mu nie pasowało . Kto chce to sobie poczyta po polsku również . 

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, Robert_M napisał:

Co myślicie ?

Przyjąłeś założenie że  akumulator i mocniejsza indukcyjna grzałka i regulator temperatury tradycyjny więc jest to inna wersja zasilania  i należało by to sprawdzić doświadczalnie jak to się sprawdzi przy obsłudze serii zabiegów przy kolejnych ulach w większej ilości.  I nowa praca w poszukiwaniu  elementów konstrukcyjnych pod względem wymiarowych  i żeby wszystko zadziałało w jednym urządzeniu.

Tu wszystko rozbija się o koszty i wygodę obsługi ,  akumulator samochodowy też ma swoją wagę , a nowoczesne inne akumulatory też nie są tanie , ale nie wszyscy mają napięcie 220V przy pasiece , więc jest to jakiś inny wariant.

Ocieplony tygiel , jak najbardziej , natomiast rurka moim zdaniem nie ma takiej potrzeby żeby ją na całej długości ocieplać , ale zawsze można spróbować i ocenić efekty drogą prób.

Życzymy powodzenia w realizacji projektu i napisz czasami coś o postępach. ?

Link to comment
Share on other sites

Cytat

Skoro grzałka 170W wystarczy, to po co 800W?

Chyba czytałem tutaj o 270 W

Cytat

wykonujemy składak, czyli z gotowych elementów dostępnych za grosze.

Dlatego pisałem o indukcji 800W bo taka jest dostępna. Czy za grosze ? Ok. 170 zł

No i założenie, że ma być lepsza od tych dostępnych w handlu - też tutaj czytałem.

Cytat

Życzymy powodzenia w realizacji projektu i napisz czasami coś o postępach. ?

Tak, postaram się i zacznę od zbierania "gratów"

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Beeman napisał:

Na alim 69zl na allegro 138zl

doliczyć trzeba VAT od jakiegoś czasu jest naliczany i cło. Nie ma już takich kokosów. Często na allegro sprzedają Chińczycy i tez trzeba poczekać.

Tak czy inaczej nie warto robić w tej cenie , a to nie koniec inspiracji i możliwych rozwiązań.

Edited by manio
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Robert_M napisał:

 

Próbuj za tą cenę to male ryzyko , grzałki trochę za słabe a poza tym  nie na akumulator tylko sieć ,   jak pierwotnie zakładałeś  , czyżby nie miało to znaczenia ?

Problem może być z rurką , mocą grzałki do seryjnego użycia , wydłużony czas nagrzewania i czy skumulowana ilość ciepła będzie wystarczająca na odparowanie porcji KS na jedną rodzinę a to jest uwodniony KS więc najpierw odparowuje  para wodna które jest dopiero nośnikiem dla kwasu częściowo szczawiowego i prawdopodobnie mrówkowego który sublimuje przy nieco większej temperaturze w tyglu pod koniec reakcji , stąd te tumany pary na filmach powyżej . Natury tego nie jesteśmy w stanie zbadać w domowych warunkach i dlatego tak ważna jest wiedza o temperaturze w tyglu i stąd wziął się ten PID.   To takie moje wstępne uwagi ale w dobrej wierze żeby sprawdzić to doświadczalnie ,bo innej opcji nie ma . ? Ale za tą cenę warto spróbować i ciekawy jestem jak Ci to wyjdzie. ?

Link to comment
Share on other sites

Cytat

idź na całość

Na moją ilość uli to raczej za "turbo". ?

Nie wiem jak to się ma do rzeczy ale czytałem gdzieś wypowiedź jakiegoś "guru" pszczelarstwa na temat odymiania Apiwarolem. Zarzucał on apiwaro-dymo-własnoróbkom to, że ul jest za szybko odymiany z powodu wentylatora. Według niego część dymu po prostu ucieka wszystkimi dziurami i pszczoły są dymione za krótko. Czy w przypadku KS nie ma podobnej zależności ?

Cytat

Do tego tygielka z nierdzewki miedzianej rurki już nie przylatuje.

Można wkręcić np. wygięty zawór od koła samochodowego, są takie z gwintem.

Cytat

grzałki trochę za słabe a poza tym  nie na akumulator tylko sieć ,   jak pierwotnie zakładałeś  , czyżby nie miało to znaczenia ?

Powiem tak: dla mnie nie ma znaczenia, ale dla niektórych moich kolegów ma. Na razie jestem w fazie poszukiwań rozwiązania. Chcę zastosować KS ok. grudnia/stycznia ponieważ tak mi podpowiedział znajomy pszczelarz. Więc do tego czasu mam chwilę na testy.

 

Link to comment
Share on other sites

31 minut temu, Robert_M napisał:

Chcę zastosować KS ok. grudnia/stycznia ponieważ tak mi podpowiedział znajomy pszczelarz. Więc do tego czasu mam chwilę na testy.

 

No to rzeczywiście masz mało czasu , jak na kilka uli to moim zdaniem próbuj z tymi gotowcami tylko obawiam się że trzeba by zmienić grzałkę na mocniejszą na tą średnicę chyba idzie dobrać i przydał by się do tego jakiś termometr na podczerwień do mierzenia temperatury , przed  załadowaniem tygla i  po odparowaniu ,  jaki jest spadek temperatury , A poza tym to wymaga prób i obserwacji  , a nawet jak nie wyjdzie z tym tyglem to może on się przydać do zabielania końcówek elektrycznych.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 4.11.2021 o 09:50, Tadek11 napisał:

 

No to rzeczywiście masz mało czasu , jak na kilka uli to moim zdaniem próbuj z tymi gotowcami tylko obawiam się że trzeba by zmienić grzałkę na mocniejszą na tą średnicę chyba idzie dobrać i przydał by się do tego jakiś termometr na podczerwień do mierzenia temperatury , przed  załadowaniem tygla i  po odparowaniu ,  jaki jest spadek temperatury , A poza tym to wymaga prób i obserwacji  , a nawet jak nie wyjdzie z tym tyglem to może on się przydać do zabielania końcówek elektrycznych.

Styczeń to przesada . Proponuję ten zabieg zastosować w grudniu do Świąt. Będzie większa pewność , że w ulu nie będzie czerwiu.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, lech napisał:

Styczeń to przesada . Proponuję ten zabieg zastosować w grudniu do Świąt. Będzie większa pewność , że w ulu nie będzie czerwiu.

A czy ja coś pisałem o styczniu ? Skoro przywołujesz mnie powyżej ? To Robert tak pisał ?

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Tadek11 napisał:

A czy ja coś pisałem o styczniu ? Skoro przywołujesz mnie powyżej ? To Robert tak pisał ?

Sam nie wiem jak to wyszło. Przepraszam.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
54 minuty temu, Krzychu_K napisał:

Witam, jak temat z sublimatorami? Trochę czasu minęło od  składania i zapewne próby jakieś były. Jak sie sprawdzi tygiel zrobiony z pręta CU 50mm? Jak dobrze pamiętam 

Tadek11  coś takiego toczył.

 

Też jestem ciekaw co wyszło z eksperymentów 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.