Jump to content
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Inkubator / cieplarka


Michał

Recommended Posts

28 minut temu, Peter001 napisał:

Jest nieźle. Praca posuwa się do przodu, w miarę jak przychodzą części.

Każde pudło mikrofalówki jest inne, więc nie da się skopiować tego samego modelu do swoich potrzeb.

Podam dwa "life hacki"  które mogą się przydać przy przerabianiu mikrofalówki na cieplarkę z termoobiegiem.

Pierwszy to tulejki dystansowe do wentylatorów mieszających wewnątrz. Można użyć plastikowego patyka - rurki po baloniku. Materiał wystarczająco twardy i średnica wewnętrzna idealnie pod śrubę M4, więc tylko dociąć na długość i gotowe. Druga możliwość - dociąć plastiki od kołków rozporowych.

Drugi temat to tworzenie "rękawa" do obiegu powietrza. Moja mikrofalówka ma na tyle ciasną przestrzeń  pomiędzy środkiem a obudową, że styropian - nawet ten najcieńszy - nie mieści się.

Użyłem więc kartonu z pudła do archiwizacji dokumentów.  Tyle, że nie byle jakie, tylko tzw. bezkwasowe, sygnowane logiem "Beskid". Ten karton jest dobrze sprasowany. Po wycięciu właściwego kształtu przegrody, wystarczy karton okleić taśmą aluminiową z obu stron. W efekcie otrzymałem swego  rodzaju "blachę aluminiową", tyle, że podatną na zaginanie w rękach :) Zresztą taśma aluminiowa z klejem przyda się tam nie jeden raz..

Choćby do podklejenia krawędzi wkładek styropianowych. U mnie mieszczą się jedynie na spodzie. Podklejenie krawędzi zabezpiecza przed łuszczeniem się drobin styropianu przy zdejmowaniu lub zakładaniu wkładki.

 

Lubię  takie wyzwania techniczne jakie ktoś sobie stawia  i sam taki mam problem , że mam więcej pomysłów niż mogę je czasowo  i  technicznie ogarnąć i rozumiem Ciebie dokładnie. Pisz dalej o swoim projekcie ?

I taka uwaga na marginesie  , jeżeli chcesz opisywać coś technicznego na forum słowami to proponuję zrobić zdjęcie ? Jedno zdjęcie warte jest tysiąc słów ,   tak mówią niektórzy i myślę że jest w tym sporo prawdy?

Pozdrawiam i życzę sukcesu. 

Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, Tadek11 napisał:

I taka uwaga na marginesie  , jeżeli chcesz opisywać coś technicznego na forum słowami to proponuję zrobić zdjęcie ? Jedno zdjęcie warte jest tysiąc słów ,   tak mówią niektórzy i myślę że jest w tym sporo prawdy?

Zdjęcia robię i jak dojadę z tym szczęśliwie do końca, to postaram się  zamieścić i opisać. Póki co na szybko wrzucam, jak by się mogło przydać komuś na już...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
W dniu 18.02.2021 o 09:41, Peter001 napisał:

Tak na szybko:

ekran-otasmowany-58662634-1.jpg

ekran-otasmowany-58662634-2.jpg

ekran-otasmowany-cieplarka-zalozone-ekra

No Te wiatraki i rozmiar elektroniki zamkniętej w  obudowach oraz okablowanie robią wrażenie . Zanosi się na poważny projekt. Możesz podać z jaką prędkością obrotową będą obracać się te trzy wiatraki ? 

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Tadek11 napisał:

No Te wiatraki i rozmiar elektroniki zamkniętej w  obudowach oraz okablowanie robią wrażenie . Zanosi się na poważny projekt. Możesz podać z jaką prędkością obrotową będą obracać się te trzy wiatraki ? 

Nie ma tam nic skomplikowanego. To są gotowe sterowniki temperatury i wilgotności. Najtrudniejsze było zrobienie płaszcza obiegu powietrza, tak, żeby odciąć elektronikę sterującą od kanału cieplnego. Zrobione z twardego kartonu oklejonego taśmą aluminiową. Myślę, że będzie odbijała do wnętrza promieniowanie podczerwone. Wyszło to mniej więcej tak:

Widok od góry:

ekran-otasmowany-58662634-4.jpg

 

Widok od strony zespołu wentylatorów płaszcza:

ekran-otasmowany-58662634-5.jpg

 

Nie wiem na ile to jest widoczne na zdjęciach, ale udało się w tych kształtkach kartonowych, oklejonych taśma aluminiową, zamknąć obieg zewnętrznego płaszcza powietrznego. W nim wentylatory "gonią" cały czas powietrze, które od czasu do czasu jest podgrzewane grzałką 40W. Wszystko działa na takiej samej zasadzanie,  jak na filmie kolegi @Szczupaka.

Tyle, że dołożyłem automatykę nawilżania. Nie wiem jeszcze jak to zadziała, ale pokusiłem się, żeby spróbować :)

Zamieszczę jeszcze "odręczny" układ połączeń na kostce, który sporządziłem, żeby rozplanować łączenia przewodów. Z tego układu będzie widać całość.

ekran-otasmowany-58662634-6.jpg

Sterowanie nawilżanie powietrza wewnątrz będzie się odbywało za pośrednictwem gniazda 230V  - symbol GS 035. Łatwo je zainstalować do obudowy, zajmuje bardzo mało miejsca. Sterownik wilgotności będzie podawał na nie zasilanie, kiedy powietrze będzie zbyt suche, co z kolei spowoduje uruchomienie nawilżacza.

Jak chodzi o prędkości obrotowe wentylatorów, początkowo zamierzałem je regulować, ale zrezygnowałem z tego. Zobaczę jak to będzie działało bez tego. Jeśli dobrze - to po co komplikować? :)

Edited by Peter001
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Na razie kilka informacji odnośnie stabilności temperatury w cieplarce wykonanej na bazie obudowy z mikrofalówki.

Płaszcz powietrzny, w którym krąży powietrze od strony zewnętrznej za sprawą dwóch wentylatorów 12V, spisuje się znakomicie. Zapewnia stabilny bufor ciepła, który pomaga utrzymać stabilną temperaturę w całej przestrzeni od wewnątrz. Dodatkowo przepływ ciepła do wnętrza zapewnia duży wentylator, zasilany napięciem 220V. Obie sekcje wentylatorów pracują w sposób ciągły, kiedy sterownik nagrzewa cieplarkę w zakresie, jaki zostanie ustawiony na sterowniku.

Sterownik, który u mnie pracuje, to STC-3000

Dokonuje on pomiaru temperatury z dokładnością do 0,1 °C. Jednakże minimalny zakres regulacji, jaki można ustawić, to 0,3 °C.

Jest to wystarczające. Ustawiłem do testów zakres pomiędzy 34,5 a 34,8 °C.

Obserwowałem pracę przez kilka godzin i nie zauważyłem, żeby choć raz temperatura wskazywana przez sterownik przekroczyła zadane "widełki"

Sterownik ten jest jednym z najtańszych, które są dostępne na rynku.  Po ingerencji w jego wnętrze, można wymienić przekaźnik na SSR.

W oryginalnym projekcie zastosowany został regulator ESCO ES10. Można w nim zadać zakres trzymania temperatury w widełkach 0,1°C. Ponadto pozwala na ustawienie dwóch alarmów przekroczenia temperatury (MIN i MAX). Jednakże za te udogodnienia trzeba sporo więcej zapłacić.

Kolejnym regulatorem, który można zastosować, jest PID Hynux AX7. Jak widać z nazwy, ma PID. Dodatkowo, można do jego wyjścia podłączyć zarówno tradycyjny stycznik, lub przekaźnik SSR.

Najlepszy z opisywanych, ale i najdroższy :)

Przy doborze regulatora, warto jeszcze zwrócić uwagę na sondę pomiarową temperatury, jaką do niego podłączymy. Jakość obudowy, która zabezpiecza sondę przed wilgocią decyduje o jej cenie.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Może ktoś z Was polecić jakiś sterownik z regulacją wilgotności i temperatury? Zastanawiałem się nad STC-3028, ale obawiam się jego zawodności. Może lepiej postawić na ZL-7850A ver 2.0 z czujnikiem ZL-SHr05P?

 

Turqs

Bob to spoko gość i bardzo doświadczony pszczelarz. Kilka razy o nim pisałem na forum, bez wymieniana nazwiska :)

Link to comment
Share on other sites

42 minuty temu, Xpand napisał:

Może ktoś z Was polecić jakiś sterownik z regulacją wilgotności i temperatury? Zastanawiałem się nad STC-3028, ale obawiam się jego zawodności. Może lepiej postawić na ZL-7850A ver 2.0 z czujnikiem ZL-SHr05P?

Trudno oszacować poziom niezawodności konkretnego egzemplarza, jaki nam się trafi. Tym niemniej po doświadczeniach z elektroniką "made in China" do arduino, mogę powiedzieć, że działa to nawet nie najgorzej. Jak w trakcie dyskusji koledzy zauważyli, najbardziej zawodnym elementem jest przekaźnik, bo tam pracują mechanicznie styki i w końcu się wypalą. Wydaje mi się, że każdy z tych regulatorów jest "równie dobry" pod kątem niezawodności podzespołów elektronicznych. Żaden z nich niestety nie ma SSR-a na wyjściu. U mnie zarówno w sterowniku temperatury jak i wilgotności zostanie wylutowany przekaźnik i w jego miejsce wlutowany SSR. Można nabyć niedrogo z demontażu "japończyka" np. tutaj:

https://pl.aliexpress.com/item/4001089463812.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.131e5c0fr2EPjC

 

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 14.03.2021 o 20:44, Turqs napisał:

Jak wygląda cieplarka przy hodowli tysięcy matek rocznie.

A człowiek ma kompleksy ;).

Nie widzę zdjęć zamieszczonych przez Piotra,ja mam coś poknocone ?

Edited by baru
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, baru napisał:

A człowiek ma kompleksy ;).

 

Zwróciliście uwagę jaka to konstrukcja? 

- żarówka

- wiatrak do cyrkulacji 

- mokra szmata na drzwiach 

I tylko tyle. Co o tym sądzicie?  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Były też pojemniki z wodą, i ta czystosc ;). 

I ten huk, połowa matek na pewno wygryzać się z uszkodzonym słuchem ;). 

 Co do wilgotności powietrza, to dobrze jest mieć jakieś podstawowe ale dwa, żeby sprawdzić. 

Wilgotność jest skolerowana z ilością mateczników, im więcej tym większa musi być powierzchnia parowania. 

Ja mam cieplarke  w domu wiec kontroluje przy okazji. 

Edited by baru
Link to comment
Share on other sites

On 3/18/2021 at 1:22 PM, Xpand said:

Może ktoś z Was polecić jakiś sterownik z regulacją wilgotności i temperatury? Zastanawiałem się nad STC-3028, ale obawiam się jego zawodności. Może lepiej postawić na ZL-7850A ver 2.0 z czujnikiem ZL-SHr05P?

 

Turqs

Bob to spoko gość i bardzo doświadczony pszczelarz. Kilka razy o nim pisałem na forum, bez wymieniana nazwiska :)

Stary zależy ile chcesz wydać. Jak zrobisz to na przemysłowym sterowniku to da rade ale ze 4k trzeba wydać za sprzęt + software. 

Link to comment
Share on other sites

Ja już któryś rok funkcjonuje na "manualu" nie hoduje wielkich ilości ale te kilka setek w sezonie . Zwykłu higromet z termometrem,czasem jeszce elektronicznym sprawdzę i spoko .U gościa na filmiku było 45% wilgotności a powinno być 75%.

Jak na mnie taka prościzna wystarcza .

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

Baru, Bob go właśnie pytał o ta wilgotność i o ile pamiętam odpowiedział mu, że jak się zamknie drzwi to się zwiększa i stara się trzymać powyżej 50%.

 

Brzytwiarz

Sytuacja jest taka, że cena samej sondy/czujnika ZL-SHr05P to około 70złotych w Chinach i jest to najwyższy model od tego producenta, podobno najbardziej wytrzymały i najdokładniejszy. Za to możesz mieć 2x regulator STC-3028 wraz z sondami/czujnikami standardowymi. Oczywiście w Polsce kupisz za to 1x STC-3028. Na amazonie/walmarcie widziałem zestaw regulator ZL-7850A ver 2.0 z sondą/czujnikiem ZL-SHr05P za ~220zł. W Polsce go nie znalazłem, ale przypuszczam, że sprzedawaliby go za +-250zł. Brak mi danych na temat jakości tych sprzętów, bazuje tylko na cenie i liczę, że jest jakimś wyznacznikiem jakości. Oczywiście dokupię sobie jeszcze SSR z linka Peter001 - gdyby coś się stało to zawsze mam część na miejscu, gdyby to tam wystąpił problem :)

 

Wracając do samego inkubatora. Zastanawiam się nad regulacją wilgotności. Najbardziej pasuje mi opcja z regulacją jej poprzez sam regulator, bo lubię mieć wszystko automatycznie  :)

 

1)Jednym z rozwiązań jest grzałka akwariowa, ale tak sobie pomyślałem, że takie środowisko ~34C + jeszcze dogrzewanie grzałką od czasu do czasu będzie idealnym środowiskiem dla rozwoju np. legionelli. Jakby na to nie patrzeć cieplarka będzie pracować kilka miesięcy, a najwygodniej dolewać wody do jakiegoś zbiornika z grzałką. Do tego będzie w domu i nie chciałbym się nawdychać takich oparów jakby takie coś się pojawiło.

 

2)Kolejną opcją jest wytwornica pary. Akurat jakiś czas temu taką naprawiłem i mam na stanie. Zbiornik +-3L i może stać w temp pokojowej, poza cieplarką.

 

3)Najprostsze rozwiązanie - kilka słoików 0,9L nad kablem grzewczym. Słoiki wraz z wodą można wymieniać na świeże prosto ze zmywarki :) Nie wiem tylko jak dokładnie da się tym regulować wilgotność, szczególnie jak będzie deszcz i duża wilgotność na zewnątrz. Plusem jest dodatkowy bufor ciepła.

 

 

Cyrkulację powietrza myślałem rozwiązać poprzez 2x wentylator 120x120 na 12V u góry cieplarki. Mam zasilacz z regulacją V, więc obroty będzie można regulować. Cieplarka będzie większa i jak się nie sprawdzą 2x wentyle na górze to ewentualnie coś na dole dodam.

 

Czy radzicie zrobić jakiś otwór do wentylacji na dole, a może lepiej bez? Obudowa będzie najprawdopodobniej z deski 25mm :)

Link to comment
Share on other sites

Kwestia słoików to wyjdzie w praktyce, czy będą to 2 a może 8 i być może 0,5L jak u Ciebie, a nie 0,9L. Bez większej różnicy, chodzi o samą koncepcję, która najlepsza w praktyce. Będę to tak projektował, abym miał możliwość manewru w każdą stronę pod względem wilgotności. Jeżeli chodzi o samą wielkość cieplarki to ciężko mi napisać jak będzie, bo nad tym myślę. Chcę w niej jeszcze trzymać klateczki z matkami. Przypuszczalnie będzie kilka razy większa od takiej na bazie mikrofalówki. Powiedzmy, że będzie średniej wielkości :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Strasznie to skomlikowane malujecie. Wszak temp.jest stala, wsad(matki) staly, wilgotnosc stala. Wystarczy dobrac odpowiednia powierzchnie parowania wody i po sprawie.  Ale jak juz komplikowac to mozna zrobic taki wodospad. Na dole w zbiorniku jest pompka ktora podaje wode na gore szyby. Woda splywa po szybie do kuwety i tak w kolo. Wilgotnosc za niska, pomka sie zalacza.  Wilgotnosc za wysoka pompka sie wylacza.  Mam taka mini fontanne na stoliku na tarasie. 

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 20.03.2021 o 22:57, Xpand napisał:

Najprostsze rozwiązanie - kilka słoików 0,9L nad kablem grzewczym.

To nie jest dobry pomysł.
Zrobiłem tak. Co prawda nie ze słoikiem tylko z kuwetą .
Wilgotność była za mała więc chciałem ją polepszyć .
Kabel leżał na dnie . Kilka nakrętek  po napojach pomiędzy pętlami kabla , a na nich kuweta z wodą .
Dodam od razu , że był to inkubator , który zrobił mi Daro do matek pszczelich , a który ja awaryjnie zaadoptowałem do jaj bażantów .
Kabel nagrzał wodę w kuwecie bardziej niż powietrze .
W pewnym momencie regulator odłączył przewód grzewczy  , ale kuweta wciąż grzała .
Temperatura w inkubatorze podskoczyła . Skala na termometrze była do 42 stopni , ale jej zabrakło !

Link to comment
Share on other sites

Utrzymanie właściwej wilgotności bez zaburzenia temperatury wewnątrz cieplarki nie jest łatwym zadaniem. Pokażę jak to próbuje zrobić u siebie:

 

 

Zastosowałem niedrogi nawilżacz, aktualna cena to niecałe 60 zł.

Przejściówka pomiędzy "kaczym dziobem" wychodzącym z nawilżacza a cieplarką zrobiona jest z kawałka wąskiej dętki, korka z butli wody mineralnej i kawałka peszla :)

uDa8aC1.jpg

iI8Bdcw.jpg

O dziwo - działa całkiem dobrze!

Wszystko póki co w fazie testów, jeszcze nie poskręcane. Co mogę powiedzieć o dotychczasowych próbach?

Po pierwsze dostarczona wilgoć umyka bardzo szybko, mimo że brak obudowy skompensowałem okryciem cieplarki kocem.

Po drugie, dobrze że w nawilżaczu jest regulator intensywności nawilżania. Ze względu na różnicę w temperaturach cieplarki i wprowadzanej mgły wodnej, zbyt intensywne nawilżanie spowoduje, że cieplarka ma problem z utrzymaniem zadanej histerezy temperatury.

Rozwiązaniem zapewne było by podgrzewanie wody w zbiorniku nawilżacza do tej, jak jest zadana na cieplarce.

Póki co, stosuję obniżenie intensywności wtłaczania mgły.

Problemem również było zbyt bliskie umieszczenie czujnika wilgotności i temperatury wewnątrz cieplarki. Zwłaszcza, kiedy one były razem przy wlocie mgły. Odczyt temperatury gwałtownie malał. Warto więc przemyśleć zakup czujników zintegrowanych, gdzie sensor temperatury i wilgotności są w jednej obudowie. Wtedy nie ma pola manewru, by je móc oddalić od siebie.

Edited by Peter001
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

W końcu przyszły przekaźniki SSR, więc dokonałem wymiany. Wszystko działa, mieści się w obudowie sterownika cieplarki.

Przekaźnik ma inne wymiary i zupełnie inaczej wyprowadzenia nóżek, więc nie da się wstawić 1:1 na stare miejsce.

Trzeba połączyć nóżki nowego przekaźnika przewodami. Najlepiej użyć do tego linki. 

Po wlutowaniu przewodów dobrze jest podkleić przekaźnik do sąsiedniego, użyłem do tego kleju na gorąco.

Jak ktoś chce obejrzeć, to proszę zerknąć tutaj:

https://imgupload.pl/images/2021/05/30/Przed-wyjeciem-przekaznika.jpg

https://imgupload.pl/images/2021/05/30/Przed-wlozeniem-do-obudowy2.jpg

 

Mam nadzieję, że ten zabieg zminimalizuje ryzyko awarii przekaźnika.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.