Jump to content
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Czy ten ul będzie dobry?


Recommended Posts

https://allegro.pl/oferta/ul-wielkopolski-10r-ule-wielkopolskie-naj-jakosc-8504993899
Zastanawiam się nad zakupem tego oto ula, jestem nowy w tej "dziedzinie" choć już trochę ogarniam.
Myślę że na początek ten ul się przyda, najwyżej pózniej dokupię powałke dla większej wygody ale porady mi się przydadzą :) Pozdrawiam

Edited by NowyPszczelarz
Link to comment
Share on other sites

Odpowiem tak, jak mi parę lat temu ktoś odpowiedział:

 

Konrad, moim zdaniem - nie ma to sensu.
Taki ul, to ul styropianowy obity boazerią drewnianą, a nie ul drewniany.
Styropian blokuje wymianę gazową i wilgotnościową.
Uważam, że ul drewniany jednowarstwowy jest znacznie lepszy.

 

 

----

Jako dodatkową zachętę, podpowiem Koledze,
że konserwacja bądź remont korpusu/ula jednościennego jest banalnie prosta,
podczas gdy remont korpusu warstwowego (drewno/styropian/drewno)
- szczególnie w wersji felcowej -
- to istna gehenna.

Edited by michal79
Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, michal79 napisał:

Odpowiem tak, jak mi parę lat temu ktoś odpowiedział:

 

Konrad, moim zdaniem - nie ma to sensu.
Taki ul, to ul styropianowy obity boazerią drewnianą, a nie ul drewniany.
Styropian blokuje wymianę gazową i wilgotnościową.
Uważam, że ul drewniany jednowarstwowy jest znacznie lepszy.

 

 

----

Jako dodatkową zachętę, podpowiem Koledze,
że konserwacja bądź remont korpusu/ula jednościennego jest banalnie prosta,
podczas gdy remont korpusu warstwowego (drewno/styropian/drewno)
- szczególnie w wersji felcowej -
- to istna gehenna.

czyli myślisz że powinien kupić ul zwykły nie ocieplany czy raczej celować w coś wyższej jakości? czytałem że jako nowy pszczelarz powininem wybrać ul ocieplany.

Mała pomoc by się przydała w wybraniu ula, cene raczej do 300zł szukam

Edited by NowyPszczelarz
Link to comment
Share on other sites

Oraz czy istnieje sposób żeby manualnie ocieplać ule gdy najdzie taka pora? Słyszałem o poduszce z paprotką, sianem która sie kładzie na powałke jeśli się nie myle, lecz czy to wystarczy?
poniżej dam propozycje i prosiłbym o opinie ? 
https://allegro.pl/oferta/ul-wielkopolski-jednoscienny-na-ramke-18-cm-9037868698
https://www.olx.pl/oferta/ule-wielkopolskie-CID757-IDzNJvF.html#42b6c9e035
https://www.olx.pl/oferta/ule-wielkopolskie-CID757-IDDDi11.html#42b6c9e035
Z góry przepraszam za wiele pytań lecz nie chcę popełnić błędu, który w przyszłości może wpłynąć na całą pasieke.

Edited by NowyPszczelarz
Link to comment
Share on other sites

Teraz, Michał napisał:

Ul drewniany ocieplany styropianem ani na opał, ani dla pszczół się nie nada. Chyba, że mrowisko chcesz założyć to polecam. Mrówki takie uwielbiają :D

w takim razie może jakiś z podanych powyżej? Również zapytam, jak w takim razie ocieplać ul samemu? poduszka z sieczką wystarczy? oraz jeśli bym sie zdecydowal na ocieplanie styropianem, jak to zrobić?

Link to comment
Share on other sites

"Ocieplenie" ogólnie rzecz biorąc jest słowem wprowadzającym niepotrzebny zamęt. Bo tak naprawdę chodzi o izolację, która przydaje się zarówno w zimie, jak i w lecie, NIE o zatrzymywanie ciepła. 

Jak już trochę się podkształcisz i pokombinujesz, powinieneś dojść do tego, że nie tylko tu o temperaturę chodzi, ale o wilgotność. I do tego wilgotność względną. 

 

W takim uproszczeniu - nie "odsuwasz" od pszczół strefy zimna poza ścianki ula, bo to dla pszczół nic nie znaczy. Kłąb zimowy może mieć kontakt choćby z powietrzem -20 stopni.

Ty "odsuwasz" od pszczół strefę, w której skrapla się wydzielana przez nie para wodna. To powinien być Twój cel. 

Tyle się nauczyłem, o tym dzwonią. A w którym kościele, to może ktoś dotłumaczy. 

 

Taki filmik dla zobrazowania tego i owego.

 

Edited by michal79
  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli koniecznie chcesz ocieplać ul, to możesz użyć wiórów drewnianych lub sieczki słomianej. Ule ocieplane styropianem ma bardzo wiele osób i jest to drażliwy temat. Niestety łączenie styropianu z drewnem jest dużym błędem z punktu widzenia budowlanego - błąd budowlany i projektowy. Raz, że mrówki mogą się pojawić, a co gorsze jest tam bardzo dużo wilgoci pomiędzy styropianem a drewnem i fantastyczne miejsce dla różnych patogenów do rozwoju.

  • Lubię 2
  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Xpand napisał:

jest tam bardzo dużo wilgoci pomiędzy styropianem a drewnem

W prawidłowo wykonanym ulu punkt rosy występuje w styropianie i nie ma mowy o wilgoci , identycznie jak w budynkach mieszkalnych ocieplanych styropianem. Wadą styropianu jest brak wymiany gazowej. W bogatych krajach unika się stosowania styropianu czy poliuretanu do izolacji budynków mieszkalnych .

 

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

manio tu właśnie chodzi o wilgoć od kłębu oraz tą z zewnątrz, która zostaje między ściankami. Nie spotkałem jeszcze ula z wentylacją zrobioną w ścianach (od wewnętrznej strony styropianu), a do tego szczelnego od zewnątrz, aby nie wciągał wilgoci z zewnątrz. Szczeliny wentylacyjne ( od wewnętrznej strony styropianu) osłabiałby termikę takiego ula - generalnie to jest tworzenie problemu i potem rozwiązywanie go poprzez niwelowanie "zalet". Po co zatem używać styropianu?

 

Jeżeli chodzi o budynki i styropian to inaczej wygląda sytuacja, gdy ocieplasz budynek murowany, a inaczej jak chcesz ocieplać drewniany. Oczywiście czysto teoretycznie możesz to zrobić za pomocą dylatacji, wentylacji wewnętrznej oraz zastosowania wiatroizlolacji (nie chodzi o paroizolację) + szczelnie od zewnątrz, ale ja bym nie ryzykował, że dana ekipa zrobi to dobrze, bo wystarczy jednej błąd. Do ocieplania budynków drewnianych lepiej i bezpiecznej używać wełny.

Link to comment
Share on other sites

NowyPszczelarzu !!!!

?

 podpowiedzi będziesz miał .... no sporo. Prawdopodobnie nieco się 'wykluczających' . 

Sam wybierz sobie ul .... 'praca' w nich będzie podobna jak w innego typu...

Możesz ewentualnie sam sobie zrobić ( Chcąc 'pszczelarzyć' trzeba być też majsterkowiczem).

Tym ocieplaniem na razie nie zawracaj sobie głowy .... tyczy zupełnie innego 'ocieplania' niż myślisz i 'robi się go' dopiero b. wczesną wiosną.

 Jeśli mogę .... gdybyś chciał sam .... popatrz jak są 'wykonane' ... z jakich elementów się składają .... ilu elementów ..... wpisz sobie w .... Burnat ( nie żebym reklamował, popatrz na  elementy ...)

 Będziesz miał swoje wtedy będziemy 'zastanawiali się' nad kolejnymi Twymi pytaniami ?

 

PF 

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Xpand napisał:

manio tu właśnie chodzi o wilgoć od kłębu oraz tą z zewnątrz, która zostaje między ściankami. Nie spotkałem jeszcze ula z wentylacją zrobioną w ścianach (od wewnętrznej strony styropianu), a do tego szczelnego od zewnątrz, aby nie wciągał wilgoci z zewnątrz. Szczeliny wentylacyjne ( od wewnętrznej strony styropianu) osłabiałby termikę takiego ula - generalnie to jest tworzenie problemu i potem rozwiązywanie go poprzez niwelowanie "zalet". Po co zatem używać styropianu?

 

Jeżeli chodzi o budynki i styropian to inaczej wygląda sytuacja, gdy ocieplasz budynek murowany, a inaczej jak chcesz ocieplać drewniany. Oczywiście czysto teoretycznie możesz to zrobić za pomocą dylatacji, wentylacji wewnętrznej oraz zastosowania wiatroizlolacji (nie chodzi o paroizolację) + szczelnie od zewnątrz, ale ja bym nie ryzykował, że dana ekipa zrobi to dobrze, bo wystarczy jednej błąd. Do ocieplania budynków drewnianych lepiej i bezpiecznej używać wełny.

niestety nie masz pojęcia o czym piszesz . Lepiej pisz o pszczołach bo o podstawach budownictwa nie wiesz nic. Po co styropian ? Przecież doskonale izoluje  ul przed utratą ciepła , a do tego jest paroizolacją : zależnie od warunków albo utrudnia wnikanie pary do ula ( i dobrze) , albo ( co gorsza) utrudnia jej wydostawanie się na zewnątrz. Sam oceń czy to dobrze czy źle. Są tacy co są zachwyceni ulami tylko ze styropianu. Zastosowanie styropianu do izolacji zwykłego ula stwarza zbliżone warunki do ula styropianowego. Drobne nieszczelności można pominąc jako nieistotne. Wilgoć się w styropianie nie wydziela i nie niszczy ula. Mam takie ule ponad 10 lat czy wiecej i nic im nie brakuje. Mrówki ? Jeśli ul jest tandetny i zalewa go woda. W suchym ulu mrówek nie ma. Poczytaj na jakim forum budujących domy o punkcie rosy w przegrodzie budowlanej, kiedy powstaje i od czego zależy. Budynki izoluje się od zewnątrz właśnie po to aby temperatura punktu rosy była wewnątrz styropianu. Jeśli jest inaczej to na ścianie w lokalu jest grzyb. Analogia do zapleśniałego ula jak najbardziej usprawiedliwiona. Wełna mineralna  tylko z paroizolacją bo tu w punkcie rosy wydzieli się wilgoć i zniszczy ul. Paroizolacja może jednak uniemożliwić wydostanie się wilgoci. No  czy paroizolację dać od środka czy od zewnątrz? itd itd itd

Co oczywiście nie znaczy ,że jestem zwolennikiem stosowania styropianu czy w ogóle plastiku do budowli uli, ale to już zupełnie inna historia. Mam ule ocieplane styropianem , wełną mineralną i stare ocieplane hgw czym bo ich nie budowałem i jeszcze nie porąbałem choć powinienem. Więc mogę pogadać o każdym z nich. O styro czy pu nie , bo nigdy mnie nie urzekały te plastikowe nocniki, choć akurat złodziejom się podobają .

Jedyne ule jakie obecnie buduję to wyłącznie z drewna , ze ścianami z pojedynczej deski 25 mm. I z przyczyn fizjologicznych już innych nigdy nie zbuduję :)

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, Xpand napisał:

Jeżeli koniecznie chcesz ocieplać ul, to możesz użyć wiórów drewnianych

Ja uważam , że to nie jest dobry pomysł .
Mrówki też to lubią,  a wilgoć jak się pojawi to grzybki będą w takim miały jak u Pana Boga za piecem .

Po co kombinować .
Kupić/zrobić w miarę szczelny ul. Może być ocieplony styropianem, a do tego dennica osiatkowana i wentylacja w powałce i daszku .
I przestrzegam przed zbijaniem wyłącznie na zszywki !
Z własnego doświadczenia .
Koniecznie klej stolarski na styku drewnianych elementów .
Zszywka to tylko "fastryga" , która utrzymuje drewno do czasu związania klejem.
W innym przypadku już w pierwszym sezonie niektóre zszywki wyjdą i klepki zaczną odpadać .

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

manio różne materiały mają różny opór dyfuzyjny - dlatego czym innym jest ocieplenie ula styropianem, czy wiórami drewnianymi/sieczką słomianą. Takie ule wielkopolskie, ocieplane naturalnymi materiałami miał mój dziadek. Przypuszczam, że Ty w swoich ulach ocieplanych styropianem używasz dennicy osiatkowanej? Robi na dole dobrze opisał problemy jakie mogą się pojawić, które wynikają właśnie z wilgoci. Uważam, że lepiej mają ludzie, którzy mają ule z poliuretanu lub styropianowe/styrodurowe, ale bez drewna, bo tam wilgoć zleje się po ścianach do dennicy.

 

Budynki zabytkowe ociepla się od wewnątrz po zrobieniu obliczenia cieplnego przegrody. Chodzi tutaj o zachowanie zabytkowej elewacji. Taka konieczność występuje też w innych przypadkach i nie ma wyjścia np. ostra granica działki - trzeba ocieplać od wewnątrz. To jest problem trudny od strony fizyki budowlanej, ale do ogarnięcia - oczywiście lepiej unikać takiego ocieplania i większość specjalistów powie, że budynek ociepla się od zewnątrz i tak powinno być w świecie idealnym :) Ale jak sam wiesz, świat nie jest idealny i takie ocieplenie da się zrobić zgodnie z prawami fizyki budowlanej aka opór dyfuzyjny wewnętrznej warstwy SD ≤ 0,1 m,  wymiana powietrza w pomieszczeniu n ≥ 1/h oraz zastosowaniu odpowiednich systemów.

 

W ociepleniach domów trzeba zadbać o wnikanie wilgoci z zewnątrz, wnikanie wilgoci z wewnątrz i punkt rosy. Generalnie wielu budowlańców mówi wprost, że drewno + styropian  = błąd w sztuce, a już szczególnie jak drewno styka się fizycznie ze styropianem, jak ma to miejsce w ulach ocieplanych styropianem. Wyżej napisałem jak można połączyć drewno ze styropianem - teoretycznie.

 

Więcej na ten temat jest tu:

https://www.mgprojekt.com.pl/blog/ocieplenie-dom-drewniany/

Cytat

Jest to osiągalne, ale trzeba przestrzegać kilku reguł:

Przede wszystkim nie można zostawić żadnych nieszczelności przy oknach i drzwiach, aby woda nie mogła w żaden sposób dostać się pod styropian.

Druga kwestia, o której trzeba pamiętać dotyczy konieczności zastosowania wiatroizolacji, a więc folii przepuszczającej parę wodną od poszycia na zewnątrz, natomiast blokującej przepuszczanie wody w postaci płynu.

Nie wolno mylić wiatroizolacji z paroizolacją, która ma celu powstrzymywanie przedostawania się pary wodnej z wnętrza domu do ściany.

 

Pomiędzy poszyciem a styropianem należy zrobić szczeliny wentylacyjne, które zapewnią odparowanie wody, jaka ewentualnie mogłaby się znaleźć między obiema warstwami.

 

 

 

Robi Robson te zszywki to jest jest właśnie problem z wilgocią. Sprytnie to obchodzisz za pomocą kleju i dennicy osiatkowanej. Nie jestem ekspertem w ocieplaniu uli, bo mam inny pogląd na ten temat, ale wiem, że mój dziadek miał takie grube ule wielkopolskie ocieplane właśnie materiałami naturalnymi - opór dyfuzyjny.

 

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.06.2020 o 15:49, manio napisał:

W bogatych krajach unika się stosowania styropianu czy poliuretanu do izolacji budynków mieszkalnych .

A nie mówiłem ! Cysorz to ma klawe zycie . !

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Xpand napisał:

Budynki zabytkowe ociepla się od wewnątrz po zrobieniu obliczenia cieplnego przegrody.

Każdy remont lub budowa wymaga obliczeń oporu cieplnego przegrody w celu wykazanie , że budynek będzie spałniał aktualen wymagania Prawa Budowlanego - a to tylko mały fragmencik obliczeń cieplnych. Ocieplanie od środka powoduje wykraplanie w wilgoci wewnątrz muru . Należy więc wykonać wentylację pomiędzy murem i izolacją w celu usuwania wilgoci. To bardzo podnosi koszty . Poza tym zawsze zostają istotne elementy niemożliwe do zaizolowania od wewnątrz ( np. wieńce) które tworzą mostki termiczne , często widoczne po pewnym czasie na elewacji.

Mam ule ocieplone styropianem z dennicą osiatkowaną i bez . Te drugie maja ponad 20 lat i nic się z nimi nie dzieje. Ule są jednak wykonane z drewna doskonałej jakości  - to mam kapitalne znaczenie dla żywotności . Takim styropian nie zaszkodzi, choć dziś już bym takich nie robił.

Ocieplanie wiórami czy sieczką to proszenie się o kłopoty .  Stosowano te materiały z powodu braku jakichkolwiek materiałów izolacyjnych na rynku i w błednym przekonaniu , że pszczoły tego potrzebują. No chyba ,że ktoś chce tworzyć warunki dla bytowania zaleszczotka lub zaprosić mrówki .

Edited by manio
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, manio napisał:

Ocieplanie wiórami czy sieczką to proszenie się o kłopoty . 
Stosowano te materiały z powodu braku jakichkolwiek materiałów izolacyjnych na rynku
i w błednym przekonaniu , że pszczoły tego potrzebują.
No chyba ,że ktoś chce tworzyć warunki dla bytowania zaleszczotka lub zaprosić mrówki .

No i przeszliśmy do sedna ...
Czy pszczoły potrzebują ocieplenia ?
Nie potrzebują !
Są okoliczności , że izolacja  się przydaje (najczęściej w upały) , ale nie jest  konieczna .

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Ul zarombisty! tylko z jednym drobnym ale tj. fatalną proporcją szerokości do wysokości ramki, bo pomyślany do obsługi jako dwukorpusowy jedynie (!) na pożytki, o których większość z nas w tym ja może sobie ino pomarzyć. Ale wal śmiało. Milion głupich argumentów za usłyszysz.

Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, NowyPszczelarz napisał:

Wydaje się solidny

i nic do niego nie pasuje. Kup coś typowego , żadnych wynalazków. Jaki typ nie ma znaczenia , do nauki każdy dobry. Lepiej jednak u renomowanych producentów , nie będzie przykrej niespodzianki za groszowe oszczędności. Kto żałuje na pszczoły za wodę zapłaci :)

Oszczędzał będziesz jak sam zaczniesz budować ule bo to równie pochłaniające zajęcie jak hodowla pszczół.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.