Jump to content
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Remont starego domu - kotłownia


Krzychu

Recommended Posts

Pompa ciepła powietrze/woda na moje zapotrzebowanie to 18 tys minimum. Sporo. 

Za to pompa ciepła powietrze /powietrze w zależności od ilości splitów - 1 split to okolice 4 tys a 4 splity - zakładając 4 pomieszczenia to około 9 tys.

Mozna zoptymalizować jeszcze w sensie - pompa ciepła powietrze /powietrze na 3 splity czyli do 1 pokoju, łazienki i przedsionek - i jakiś mały kocioł elektryczny do podłogówki aby odpalić od czasu do czasu.

Muszę to wrzucić w Excela i porównać która opcja np najszybciej się zwróci i za którą nie przepłacę rachunkami 

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Krzychu napisał:

kocioł elektryczny do podłogówki

prościej od razu położyć maty grzejne , mają od razu termostat i to naprawdę grosze kosztuje . Na alledrogo jest duża ofert używanych pomp ciepła - są w doskonałym stanie . Można trafić latem dobre oferty .

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, manio napisał:

prościej od razu położyć maty grzejne , mają od razu termostat i to naprawdę grosze kosztuje . Na alledrogo jest duża ofert używanych pomp ciepła - są w doskonałym stanie . Można trafić latem dobre oferty .

 

A maty grzewcze nie mają czasem 1kWe do 1kW ciepła a z kolei kocioł elektryczny gdy się bujnie, to np taki 6 kW zużywa 2,5 by podtrzymać? Wtedy kocioł elektryczny ma w sobie ten element energoszczednosci. 

Sprawdzę te pompy ciepła 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Krzychu napisał:

Pompa ciepła powietrze/woda na moje zapotrzebowanie to 18 tys minimum. Sporo. 

Za to pompa ciepła powietrze /powietrze w zależności od ilości splitów - 1 split to okolice 4 tys a 4 splity - zakładając 4 pomieszczenia to około 9 tys.

Mozna zoptymalizować jeszcze w sensie - pompa ciepła powietrze /powietrze na 3 splity czyli do 1 pokoju, łazienki i przedsionek - i jakiś mały kocioł elektryczny do podłogówki aby odpalić od czasu do czasu.

Muszę to wrzucić w Excela i porównać która opcja np najszybciej się zwróci i za którą nie przepłacę rachunkami 

jesteś w błędzie jest gość na olx co pompę przeróbkę z klimy z montażem bez hydrauliki robi za 8.5k gwarancja 5 lat

co do splita powietrze powietrze to 2.5kw kosztuje do 2k max a często za 1.5 można kupić

co do montażu możesz sam zamontować ja ma sprzęt , powiem co i jak ale sam wszystko zrobisz

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Krzychu napisał:

A maty grzewcze nie mają czasem 1kWe do 1kW ciepła

najprościej sterowana mata to włącz/wyłącz żeby utrzymać temperaturę czujnika - czyli identycznie jak kocioł długością cyklu załącz reguluje potrzebną moc . Na matę wylewa się betonową posadzkę , która długo "trzyma ciepło" Można też sterować płynnie mocą maty - to dziś naprawdę duży wybór i małe koszty. Można mieć taryfę nocną i tylko w takiej ogrzewać bo się zakumuluje w posadzkach. Tyle ,że wtedy nie opłaca się folowoltaika bo będą ją też rozliczali najpierw w taryfie nocnej - a mało kto o tym mówi.

Edited by manio
  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Odgrzebuję stary temat. 

Tym razem z myślą, żeby w tym wspomnianym starym domu zamieszkać na stałe (żona się uparła). Dom przejdzie termomodernizację.

Brak jest w środku miejsca na kotłownię, a nie chcę robić kotłowni z salonu kominkiem na płaszcz wodny (zanim woda się nagrzeje to mocno smoli taki kominek) Jedynie kominek powietrzny jako dekoracja, awaryjne ogrzewanie.

Jakie główne źródło ogrzewania polecacie na część domu podłogówką o powierzchni parteru 52 m2, a w przyszłości poddasze + 55 m2?. Jesli chodzi o paliwo stałe to interesuje mną mnie piece tylko 5 generacji spełniające program europrojektu Ecodesign czyli np piec na pellet, piec zgazowujacy drewno itp.

Jeśli chodzi o kotłownie na paliwo stałe to tylko po za budynkiem - mam na to pomieszczenie, które należałoby zagospodarować tj ocieplić itp.

Wciąż się zastanawiam jednak czy dobrym wyborem nie byłaby jednak pompa ciepła powietrzno-wodna do podłogówki. Tylko jaki bufor do niej i gdzie go postawić? oto jest pytanie... 

Link to comment
Share on other sites

do pompy ciepła wypadało by założyć podłogówkę wszędzie ,i tak robisz termoizolacje ,

 

przy monobloku wprowadzasz tylko rury wodne do budynku i możesz mieć pompę na r 290

Link to comment
Share on other sites

19 minut temu, mirek. napisał(a):

do pompy ciepła wypadało by założyć podłogówkę wszędzie ,i tak robisz termoizolacje ,

 

przy monobloku wprowadzasz tylko rury wodne do budynku i możesz mieć pompę na r 290

 

a co z buforem? 

Link to comment
Share on other sites

bufor to wszytko zależy co chcesz osiągnąć i z jakiej taryfy grzać

ja mam samoróbke na samych kaloryferach i do 0 no -5 ma to sens ,kosztowne są defrosty

bez bufora na grzejniki max 45  daje 

na cwu 55 ale to teraz w lato w zimie mniej i powoli dogrzewa

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, mirek. napisał(a):

bufor to wszytko zależy co chcesz osiągnąć i z jakiej taryfy grzać

ja mam samoróbke na samych kaloryferach i do 0 no -5 ma to sens ,kosztowne są defrosty

bez bufora na grzejniki max 45  daje 

na cwu 55 ale to teraz w lato w zimie mniej i powoli dogrzewa

 

To może lepiej piec zgazowujący drewno + bufor? 

Drewna opałowego mam pod dostatek, raz dziennie mógłbym podkładać tego drewna

  • Smutny 1
Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, Krzychu napisał(a):

 

a co z buforem? 

trzeba wiedzieć po co jest bufor. Zadaniem bufora jest zwiększenie bezwładności instalacji w celu wydłużenia cyklu pracy źródła ciepła. Im dłużej pracuje pompa ciepła czy kocioł tym większa jest ich sprawność . Żadnemu posiadaczowi samochodu nie trzeba tłumaczyć ,że jazda na krótkich odcinkach i ciągłe rozgrzewanie samochodu to duże zużycie paliwa - szczególnie zimą. Analogia do pompy ciepła czy kotła jest bardzo bezpośrednia.

Często spotykam się z błędnym instalowaniem bufora jako sprzęgła hydraulicznego. Oprócz buforowania podnosi on wtedy temperaturą zasilania źródła ciepła. W przypadku kotła ma to swoje uzasadnienie - bo ma zapobiegać wykraplaniu się spalin w komorze kotła - ale to dotyczyło kotłow sprzed 20 lat  - teraz są zabezpieczone wewnętrznym obiegiem . Skropliny są kwaśne i bardzo agresywne korozyjnie.  Przy pompie ciepła to wprost strzał w stopę bo COP gwałtownie spada wraz ze wzrostem temperatury wody wchodzącej do wymiennika grzejącego instalację.

Kiedy warto dać bufor ?  Bufor połączony szeregowo z instalacją montujemy tylko przy grzejnikach . Wydłuży to nieco czas pracy kotła . Montowanie pompy ciepła do grzejników to słaby pomysł, rozgrzeszeniem może być tylko fakt posiadania istniejącej instalacji przy jednoczesnym dociepleniu budynku i dużym nadmiarze powierzchni grzejników z tego powodu. Przy podłogówce COP będzie co najmniej o 25-30% wyższy. Fizyki Pan nie przeskoczysz.  Beton ma 2.5 raza wyższe ciepło właściwe , więc 1 m3 betonu odpowiada buforowi 2,5 m3 wody. Pojemność cieplna betonowej podłogi jest więc super buforem i stawianie baniaka z wodą nie ma większego znaczenia.

Policz ile wylejesz betonu na posadzki i sam się przekonasz.  Na podłogówkę tylko gres. Wszelkie panele drewniane czy drewnopodobne  znacznie pogarszają COP

Ważne aby podłogówkę ułożyć gęsto , nie rzadziej niż co 10 cm. Poza tym zawsze układam równe pętle po ok. 70 m  ( rura 16 mm, krąg 200m na 3 części). Wtedy wiem że obiegi będą zrównoważone , nie potrzeba żadnych pseudopomiarów czy regulacji przepływów. Jak pętla się nie mieści to przechodzi do następnego  pomieszczenia. Różne długości pętli to gorsza sprawność podłogówki , a jak bardzo długie to niedogrzewanie pomieszczeń z powodu małego przepływu. To bardzo ważna sprawa bo przy doskonałej instalacji nawet przeciętna poma ciepła osiąga doskonałe wyniki , a jak już na tym etapie hydraulik się nie popisze to najdroższa pompa cudów nie uczyni.

Na koniec prośba językowego purysty : tak jak nie nazywany osy pszczołą , czy nie mówimy że pszczoła pogryzła człowieka , nie piszmy o kotłach ,że to piece. To dwa różne urządzenia grzewcze. Każde urządzenie ogrzewające wodę lub parę to kocioł. 

Edited by manio
  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, manio napisał(a):

trzeba wiedzieć po co jest bufor. Zadaniem bufora jest zwiększenie bezwładności instalacji w celu wydłużenia cyklu pracy źródła ciepła. Im dłużej pracuje pompa ciepła czy kocioł tym większa jest ich sprawność . Żadnemu posiadaczowi samochodu nie trzeba tłumaczyć ,że jazda na krótkich odcinkach i ciągłe rozgrzewanie samochodu to duże zużycie paliwa - szczególnie zimą. Analogia do pompy ciepła czy kotła jest bardzo bezpośrednia.

Często spotykam się z błędnym instalowaniem bufora jako sprzęgła hydraulicznego. Oprócz buforowania podnosi on wtedy temperaturą zasilania źródła ciepła. W przypadku kotła ma to swoje uzasadnienie - bo ma zapobiegać wykraplaniu się spalin w komorze kotła - ale to dotyczyło kotłow sprzed 20 lat  - teraz są zabezpieczone wewnętrznym obiegiem . Skropliny są kwaśne i bardzo agresywne korozyjnie.  Przy pompie ciepła to wprost strzał w stopę bo COP gwałtownie spada wraz ze wzrostem temperatury wody wchodzącej do wymiennika grzejącego instalację.

Kiedy warto dać bufor ?  Bufor połączony szeregowo z instalacją montujemy tylko przy grzejnikach . Wydłuży to nieco czas pracy kotła . Montowanie pompy ciepła do grzejników to słaby pomysł, rozgrzeszeniem może być tylko fakt posiadania istniejącej instalacji przy jednoczesnym dociepleniu budynku i dużym nadmiarze powierzchni grzejników z tego powodu. Przy podłogówce COP będzie co najmniej o 25=30% wyższy. Fizyki Pan nie przeskoczysz.  Beton ma 2.5 raza wyższe ciepło właściwe , więc 1 m3 betonu odpowiada buforowi 2,5 m3 wody. Pojemność cieplna betonowej podłogi jest więc super buforem i stawianie baniaka z wodą nie ma większego znaczenia.

Policz ile wylejesz betonu na posadzki i sam się przekonasz.  Na podłogówkę tylko gres. Wszelkie panele drewniane czy drewnopodobne  znacznie pogarszają COP

Ważne aby podłogówkę ułożyć gęsto , nie rzadziej niż co 10 cm. Poza tym zawsze układam równe pętle po ok. 70 m  ( rura 16 mm, krąg 200m na 3 części). Wtedy wiem że obiegi będą zrównoważone , nie potrzeba żadnych pseudopomiarów czy regulacji przepływów. Jak pętla się nie mieści to przechodzi do następnego  pomieszczenia. Różne długości pętli to gorsza sprawność podłogówki , a jak bardzo długie to niedogrzewanie pomieszczeń z powodu małego przepływu. To bardzo ważna sprawa bo przy doskonałej instalacji nawet przeciętna poma ciepła osiąga doskonałe wyniki , a jak już na tym etapie hydraulik się nie popisze to najdroższa pompa cudów nie uczyni.

Na koniec prośba językowego purysty : tak jak nie nazywany osy pszczołą , czy nie mówimy że pszczoła pogryzła człowieka , nie piszmy o kotłach ,że to piece. To dwa różne urządzenia grzewcze. Każde urządzenie ogrzewające wodę lub parę to kocioł. 

 

Mądrego to warto posłuchać. Liczyłem na odpowiedź Mania w tym zakresie. 

Czyli instalacja bez bufora na podłogówkę przy pompie ciepła nie ma sensu. 

A co w przypadku kotła na zgazowanie drewna? Temperatura jaka potrzebna jest na podłogówkę to około 30 stopni. Kocioł wytwarza nominalnie ok 90 stopni? Gdzieś trzeba to zbuforować żeby potem np przez całą dobę powoli wykorzystywać. Bo z czego mi wiadomo kocioł na drewno przepali taki wsad 25 kg drewna np w 5 godzin. 

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Krzychu napisał(a):

 Liczyłem na odpowiedź Mania w tym zakresie. 

Czyli instalacja bez bufora na podłogówkę przy pompie ciepła nie ma sensu. 

na pewno to Manio napisał?

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, mirek. napisał(a):

na pewno to Manio napisał?

 

wydaje mi się, że tak

 

6 godzin temu, manio napisał(a):

Beton ma 2.5 raza wyższe ciepło właściwe , więc 1 m3 betonu odpowiada buforowi 2,5 m3 wody. Pojemność cieplna betonowej podłogi jest więc super buforem i stawianie baniaka z wodą nie ma większego znaczenia.

Policz ile wylejesz betonu na posadzki i sam się przekonasz.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, Krzychu napisał(a):

Pojemność cieplna betonowej podłogi jest więc super buforem i stawianie baniaka z wodą nie ma większego znaczenia.

Chyba napisałem jasno ,że sama podłogówka jest dużym buforem i stawianie dodatkowego baniaka nie ma większego sensu . Ale kto bogatemu zabroni ? 50 m2 podłogówki o grubości 7 cm ( 2 cm otulenie rur i 5 cm nadlewki) to około 3,5 m3 betonu. Odpowiada to buforowi wodnemu o pojemności 8750 litrów. Nie da się takiego baniaka zainstalować z domku i to jedna z wielu zalet podłogówki.

Choć oczywiście są instalatorzy z klucza instalujący bufor , nawet przy podłogówce , nie bardzo przy tym potrafią wytłumaczyć jaka jego rola. A może nikt nie pyta ?

Link to comment
Share on other sites

dlatego o buforze się nie wypowiadam bo jest on wręcz konieczny do kotłów  stałopalnych,groszek ,śmieci ,drewno 

oraz pompy ciepła teraz tylko samoróbki na on-of

a i czasem montują buforki 100l na powrocie dla defrostu

Link to comment
Share on other sites

Ja tak czytam i czytam i jakbym w kosmos wyleciał . Młodzież ma dziwne problemy ... Piec ma określoną moc grzewczą  która jest prosta ,100 m kwadratnych to piec o mocy 14 kW . Tyle potrzeba energii do ogrzania domu + rezerwa na ostrą zimę . Piece które są rozpalane raz na dobę tej rezerwy potrzebują więcej czyli 18 kW, bo piec do czyszczenia ma być zimny . U mnie bufor to instalacja pojemności 250 l .W  życiu najważniejsza jest dywersyfikacja zaopatrzenia . Czyli pompa i piec , no ale koszt i tu za Ciebie nikt  decyzji nie podejmie . Co do pomp lepiej moc podzielić na 2 sztuki . Swoją drogą PiS miał nas zamrozić tej zimy... Jak manio , nie wyszło ? Ja piec mam z Kotłospawu z Pleszewa  . Polecam tę firmę bo przyszłą pora na remont ( wymiana ażurów , ocieplenia , uszczelnienia drzwi ) i od firmy wszystko dostałem w przeciągu tygodnia . Mają z certyfikatem 5 . Remontuję chałupę na pasiece i tu będzie pieczka z klinkieru z kuchnią , na 70 metrów kwadratnych . Nie Kuźniecowa , bo mi się to nie widzi .

P.S. wydzielenie kotłowni poza budynek niesie potrzebę pomp i zasilania ich awaryjnie i większe zapotrzebowanie na energię . Plus że masz czysto a mając piec taki jak ja zasypowy czy na groszek to nie wielka tremedia .

Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, daro napisał(a):

Piec ma określoną moc grzewczą  która jest prosta ,100 m kwadratnych to piec o mocy 14 kW

ale PC  w dobrze ocieplonym domu to 5kw 

a ja w domu marnie ocieplonym 140m2 mam kocioł 15kw i to za dużo jest

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, mirek. napisał(a):

bo jest on wręcz konieczny do kotłów  stałopalnych,groszek ,śmieci ,drewno 

oraz pompy ciepła

Jest dokładnie zbędny jeśli instalacja jest z podłogówką , a żródło ciepła nie jest przewymiarowane z głupoty, chciwości lub niewiedzy. Napisałem jasno ,że 50 m2 podłogówki ma taką samą pojemność cieplną jak 9 ton wody. Nawet jak dasz bufor 1000 litrów to zwiększy się czas pracy  kotła ( czy jak wolą mniej sprawni intelektualnie - pieca)  o 10% . Moim zdaniem nie warto bo i koszt nigdy się nie zwróci i zawala miejsce. Ale kto bogatemu  zabroni zrobić głupotę ? Czasem się zastanawiam po co to piszę , żyje z poprawiania różnej maści papraków , to dużo bardziej dochodowe niż prawidłowe zbudowanie instalacji i kotłowni , czy może raczej piecowni jak twierdzą analfabeci techniczni.

Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, manio napisał(a):

jeśli instalacja jest z podłogówką

i tu łowo klucz

klawka nie widzi literki s  

katastrofa 

Edited by mirek.
Link to comment
Share on other sites

Za pompę ciepła powietrze/woda 6kW z minimalnym buforem do defrostu zaśpiewali mi 35-40 tys zł... 

Tam nie mam wydzielonego pomieszczenia na kotłownie. Musi być na zewnątrz. Przystsuję do tego dawny chlewek. 

Edited by Krzychu
Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, Krzychu napisał(a):

Za pompę ciepła powietrze/woda 6kW z minimalnym buforem do defrostu zaśpiewali mi 35-40 tys zł... 

W tej kwocie kupisz używaną gruntowa i zrobisz odwierty i instalacje. Rynek powietrznych już dawno zwariował. Trzeźwieją ci co już mają i dostali faktury, a nie mają fotovoltaiki na starych zasadach. Defrost robi się na różne sposob, bufor nie jest niezbędny, ale to zawsze koszt energetyczny. Można też bez defrostu i w tym czasie grzać kotłem na wszystko. Jak się dobrze policzy to i prądem nie wyjdzie dużo drożej w tym czasie.

Serwis zima żyje z odmrazania zamarzniętych parowników, wiec nie są zainteresowani zeby był niezawodny defrost.

Mirek dobrze radzi z wykorzystaniem klimatyzatora. Widziałem taka instalacje. Defrost działał po odwróceniu funkcji grzania. Na parę minut działa jak klimatyzacja latem : chłodzi c.o. a ciepło oddaje na zewnątrz. Zewnętrzny wymiennik natychmiast się odmraża i jest jak nowy. Na jakiś czas oczywiście. W pewnym momencie nie wiesz już czy więcej grzeje czy więcej się odmraża. 

 

 

Powietrzna genialna latem, średnia wiosną i jesienią, a beznadziejna zimą. Niestety najwięcej ciepła trzeba zima gdy produkuje go najmniej i najdrożej. Taka moja prawda.

Edited by manio
Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, mirek. napisał(a):

i tu łowo klucz

klawka nie widzi literki s  

katastrofa 

Zamiast wydawać kasę na bufor przy instalacji grzejnikowej lepiej dokupić grzejników. Tych nigdy za dużo, a zawsze poprawią cop 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.