Jump to content
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Waga pasieczna


boddan

Recommended Posts

W dniu 19.07.2020 o 22:51, baru napisał:

to był  stały ciężar ? a temp. jakie ?

Ciężar stały, czujnik temperatury jeszcze nie podłączony.

 

Póki co, żaden duży producent nie podjął się produkcji wag pszczelarskich na większą skalę. Czyli rynek niszowy.  Wysoki koszt nakładów początkowych, niska ilość sprzedawanych egzemplarzy stąd wysoki koszt. Małego producenta raczej nie stać na koszty rozwojowe, bo mu się to nie zwróci  przy niskim wolumenie sprzedanych wag.  Dlatego wagi są niedopracowane. Są projekty społecznościowe, które ten temat w jakiś sposób ruszają. Ale to dla ludzi, którzy mają podstawowe umiejętności, żeby podjąć się samodzielnego zbudowania wagi.

Tutaj jest sporo na temat kompensacji termicznej: https://community.hiveeyes.org/t/comparison-of-different-load-cells-for-a-4-point-scale/418

Warto poczytać..

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

Czas na podsumowanie eksperymentu z wpływem temperatury na precyzję pomiaru, do którego skłonił mnie kolega @baru.

W załączonej grafice są dwie fazy pomiaru wagi stałego ciężaru. Pierwsza dotyczy pomiaru na zewnątrz pomieszczenia, druga po przeniesieniu wagi do wewnątrz.

Zakres temperatur podałem tylko do pomiarów zewnętrznych. Do wnętrza nie podałem, ze względu na to że czujnik pomiaru temperatury jest w innym pomieszczeniu niż to, w którym znajduje się waga. Tym niemniej można założyć, że wahania temperatury wewnętrznej są w obrębie jednego, góra dwóch stopni. Odczyt temperatury zewnętrznej jest również z czujnika oddalonego od wagi o kilka metrów. Waga nie posiada jeszcze wbudowanego czujnika temperatury i wilgotności.

Po tym co widać, koniecznym wydaje się kompensowanie wyniku względem temperatury otoczenia, jeśli zależy nam na  w miarę dokładnym odczycie rzeczywistej wagi w przeciągu pełnego okresu ważenie, a nie tylko w odniesieniu do interwałów czasowych o podobnej temperaturze zewnętrznej.

Tak jak słusznie zauważył kolega @manio, można zastosować wiele metod kompensacji. Jak dla mnie, najbardziej dogodna wydaje się obróbka surowych danych zapisanych na serwerze, gdzie są one gromadzone. Można wtedy dopasować optymalny algorytm kompensacji tak, aby wynik był jak najbardziej zbliżony do rzeczywistej wartości położonego ciężaru.

Mam propozycję dla posiadaczy elektronicznych wag pasiecznych, alby jesienią, kiedy będzie więcej czasu, zrobić test dokładności ważenia wagi obciążonej znanym ciężarem.

Można by przy tym podać producenta. Robiąc takie zestawienie raz że stalibyśmy się środowiskiem opiniotwórczym dla tych, co mają zamyśle kupić wagę pasieczną, a z drugiej strony producenci byli by mobilizowani, żeby poprawić jakość. Oprócz tego warto by podawać inne parametry użytkowe wag, jak np. czas pracy na akumulatorze bez ładowania, powiadomienia o zdarzeniach, dostępność aplikacji na smartfona, składowanie danych na serwerze, ocena wygody i przejrzystości w sposobie prezentowania danych, opłata ze tego typu usługę, abonament roczny, itp. Zdjęcie też by się przydało. Podobnie, jak porównuje się parametry telefonów komórkowych.

Pozdrawiam przy okazji wszystkich, którzy wnieśli rzeczowy wkład do tego tematu.

 

Pełzanie wagi1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście waga która źle waży to się do niczego nie nadaje i współczuje tym których nieuczciwy sprzedawca oszukał. ?

Ale przyznam się że cały czas liczyłem że napisze ktoś coś o interpretacji wskazań wagi i i co one oznaczają dla rodziny pszczelej jak to może  zinterpretować od strony praktycznej pszczelarz ?  że przybyło miodu czy czerwiu ,  czy ul zawilgotniał lub zmókł podczas deszczu i powiększył swoja masę ? i jak Koledzy oceniają zasadność zakupu wagi ze wskazaniami odczytów na odległość  i czy polecają taki sprzęt w ogóle i mam na myśli wagę idealną czyli taką która dobrze waży ,  ale skoro waga źle waży , to nawet nie śmiał bym zapytać o to .

I jeszcze dla humoru oglądałem niedawno film na discovery  historia o władcach brytyjskich i jeden z nich zapomniałem który był właśnie miłośnikiem takiego urządzenia  i zbudował sobie specjalnie taką wagę która wyglądem przypominała huśtawkę i ważył się codziennie przed jedzeniem (obiadem czy ucztą)  i po jedzeniu i wyniki zapisywał w specjalnej kronice dla potomnych .

Pozdrawiam i nie odbierajcie tego że jestem przeciwny takiemu urządzeniu , jeżeli to ma komuś pomóc w pracy w pasiece to jestem za good.gif stosowaniem wagi do ważenia rodzin pszczelich razem z ulami i ramkami ale cały czas chodzi mi po głowie interpretacja wskazań wagi i czy mnie by było to do czegoś przydatne ?

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Tadek11 napisał:

czas chodzi mi po głowie interpretacja wskazań wagi i czy mnie by było to do czegoś przydatne ?

jak każdy inny gadżet w pasiece , jednemu niezbędny , a innemu wisi. Z pewnością cenny w śledzeniu czy jest istotny pożytek i w ulach przybywa . Do tego wystarczy jeden odczyt na dobę o tej samej godzinie . Stosowałem wagę tylko latem , więc nie miałem problemu ze wskazaniami bo czy jest 15*C czy 25 *C to wskazania są nadal w klasie pomiarowej wagi . Na moje potrzeby to wystarczało. To główne zadanie wagi i tyle daje również zwykła waga dziesiętna. Tyle ,że trzeba systematyczności w odczytywaniu, a tu się samo robi.

Dlaczego nie używam wagi mimo ,że mam i umiem z palca zrobić korekty ? Ano zauważyłem ,ze po pewnym czasie wagi pracowały , a ja się nie interesowałem ich wskazaniami to zwyczajnie je schowałem do piwnicy. Nie jest to rzecz niezbędna do życia , a czasu i tak mam na wszystko za mało. Najważniejszy jest  święty spokój , a nie czysty zysk :)- moje pszczelarstwo to nie wyścig szczurów tylko najwspanialsza rozrywka i terapia odprężająca. A czy pszczoły noszą ? To widzę po ich zachowaniu na wylotkach i żadna waga do tego nie jest potrzebna. Tyle ,że ja widzę swoje ule codziennie . Może przy zdalnej obsłudze ma to jakieś znaczenie dla poprawienia nastroju pszczelarza głównie bo nie sądzę aby to się jakoś przekładało na zbiory. Od ważenia niczego nie przybywa , co najwyżej trosk :(

 

Błąd temperaturowy nie jest żadnym problemem jeśli tylko zdajemy sobie sprawę z jego istnienia i przebadaliśmy wagę w celu obliczenia odchyłki. Odchyłkę można liczyć ręcznie lub w arkuszu kalkulacyjnym bo trudno oczekiwać aby każdy utrzymywał serwer do zbierania danych - to by był kolejny zbędny grat. Warto zbadać dla różnych obciążeń bo też może być różnie.

Może inaczej jest na spadzi , bo trudno na oko oszacować czy jest pożytek, ale ja spadzi nie mam i głowa mnie z tego powodu nie boli.

 

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

Z prawdziwą spadzią nie ma kłopotu ,każdy potrafi ocenić ;) .

Problem jest z czekaniem na spadź ,a to jest 99% czasu .

I do tego jest mi potrzebna waga ,nie chodzi mi o deka ale o tendencję .

Zresztą podstawa,,, ma ważyć i pokazywać rzeczywiste pomiary ,

W naszej rzeczywistości jeden poranek to 10 st drugi to 19.

oczekuje prawidłowego odczytu i tyle .Z resztą sobie poradzę .

Chodziło mi o to żeby pszczoły nie głodowały .

Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, baru napisał:

Z prawdziwą spadzią nie ma kłopotu ,każdy potrafi ocenić ;) .

Problem jest z czekaniem na spadź ,a to jest 99% czasu .

I do tego jest mi potrzebna waga ,nie chodzi mi o deka ale o tendencję .

Zresztą podstawa,,, ma ważyć i pokazywać rzeczywiste pomiary ,

W naszej rzeczywistości jeden poranek to 10 st drugi to 19.

oczekuje prawidłowego odczytu i tyle .Z resztą sobie poradzę .

Chodziło mi o to żeby pszczoły nie głodowały .

 

Słuszna uwaga, aby nie oczekiwać precyzyjnego, powtarzalnego odczytu w czasie, tylko móc odczytać tendencję.

W którymś z wcześniejszych wpisów było oczekiwanie precyzji porównywalnej z elektroniczną wagą stosowaną w handlu.

Nie jest to możliwe, ze względu na sposób pomiaru.  Przy ważeniu wagą - nazwijmy ją handlową - przed  wykonaniem ważenia system dokonuje tarowania. Tak więc za każdym razem kiedy coś ważymy, waga ma ustalane zero. Pozwala to na kalibrację wagi za każdym razem i pomiar jest powtarzalny.

W wypadku wagi pasiecznej ciężar działa cały czas na belkę tensometryczną, która jest dla wagi źródłem informacji o ciężarze na niej położonym.

To działanie powoduje  powstanie trwałych zmian w belce tensometrycznej, i po jakimś czasie (powiedzmy po miesiącu) , kiedy z wagi zostanie zdjęty ciężar, zamiast zera pokaże ona inną wartość, np. 1 kg.

Ta właściwość nazywa się pełzaniem belki tensometrycznej. Czyli oprócz potrzeby kompensacji temperaturowej mamy jeszcze jedno źródło błędu, jakim jest pełzanie.

Jest konstrukcja wagi pasiecznej, opartej na filozofii tarowania i pomiaru niwelującego pełzanie. Tam pomiar odbywa się w dosyć złożony sposób, gdzie w uproszczeniu można przyjąć, że ciężar jest "zdejmowany", waga tarowana i dokonuje się pomiar. Poczytać można tutaj: http://www.openhivescale.org/

Można również dla konstrukcji typowej wagi pasiecznej, a więc opartej na jednej belce tensometrycznej, próbować podnosić jej precyzję poprzez zastosowanie droższej belki tensometrycznej. Powiedzmy, że zyska się nieco na dokładności, ale i tak nie rozwiąże to problemu pełzania, które jest nieuniknione. W zamian większe koszty wagi, które i tak są dosyć wysokie, więc niewielu pszczelarzy decyduje się na zakup.

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 26.07.2020 o 21:27, baru napisał:

Moja ma 4 tensometry . Mam taką "  handlową " na jednym tensometrze ,bałbym się ustawić 3,5 korpusu  za bardzo się buja ;) .

Napisz coś więcej o tej wadze - producent jeśli możesz podać. Czy te tensometry są takie same jak w wadze łazienkowej?

Jak chodzi o "handlową" to pytanie jaki ma zakres ważenia. Bo jeśli niewielki, to przekrój belki tensometrycznej jest mały i wtedy brak stabilności będzie zauważalny.

W  mojej jest belka o nośności do 200 kg i przy obciążeniu około 60 kg wygląda to dosyć stabilnie.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Cześć wszystkim :)

Postanowiłem samemu poskładać taką wagę. Nie znam się kompletnie na elektronice, będzie to pewnie ciężka droga, no ale już postanowione :) Na tę chwile kompletuje elementy elektroniczne. Mam pytanie do Piotra.

Tutaj na fotce wnioskuje, że użyłeś podstawki DIL8 pod ATTINY85-20PU?

Użyłeś kondensatorów foliowych, mogę zamiast nich użyć ceramicznych, to nie robi dużej różnicy?

Element Stabilizator LP2950CZ to jest tranzystor (obudowa TO92) - emiter, baza, kolektor?

Te dwa piny które wychodzą z ATTINY85 to, jeden jest wysokie napięcie - PIN numer 6 rozumie że uruchamia Arduino Uno? A jaką funkcje pełni wyprowadzenie drugiego PINU nr 5 który sygnał płynie do BUZ11?

Gdzie płynie u ciebie sygnał z HX711, do Arduino Uno?

W jakim języku programujesz Arduino, C, C++?

 

Trochę dużo pytań się nazbierało. Z góry dzięki za odpowiedź!

 

Link to comment
Share on other sites

Witaj.. Zobaczysz że to nie jest takie trudne.

ad1. Podstawka pod ATiny85 kupiona na aliexpress tutaj: https://pl.aliexpress.com/item/32385570040.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1ec65c0fAwrPk9

Została użyta, żeby można było z niej wyciągać ATTiny85 w celu przeprogramowania. Jak byś wlutował w płytkę bezpośrednio, bez podstawiki, to już trudniej :)

W oprogramowaniu "budzika" ATTiny85 jest ustawiony czas wybudzania wagi na co 2 godziny. Jak by się chciało to zmienić, wystarczy wyjąć układ z podstawki i przeprogramować. Programowanie ATTiny85 można wykonać za pomocą Arduino Uno, które zostanie użyte do wykonania wagi - film jest zamieszczony na Githubie.

ad2. Jak chodzi o kondensatory, to dowolne. Ich zadaniem jest buforowanie prądu.

ad3. Stabilizator LP2950 potraktuj jako układ wejścia/wyjścia i nie wnikaj w jego budowę. Ale na pewno nie jest to tylko jeden tranzystor.  Tutaj masz opis wyprowadzeń tego stabilizatora napięcia 5V w obudowie TO-92 http://www.datasheetcafe.com/lp2950-datasheet-pdf/

ad4. Zadaniem ATTiny85 jest  pełnie funkcji "dozorcy", który odlicza czas (w tym przypadku 2 godziny standardowo). Kiedy wyznaczony czas minie, wtedy ATTiny85 uaktywnia BUZ11. Zaczyna on przewodzić prąd, podając zasilanie na Arduino Uno oraz SIM900. ATTiny85 robi to poprzez zmianę stanu na PIN 5.

PIN6 służy do  odbioru komunikacji zwrotnej od Arduino. ATTiny dostaje wtedy informację - "Tak, wysłałem dane na serwer, możesz gasić zasilanie i odliczać znowu 2 godziny"

ad5. Połączenie HX711 z płytką arduino masz tutaj: https://github.com/HannesOberreiter/bScale

ad6. Do programowania arduino używam standardowego środowiska Arduino IDE - tutaj poczytaj: http://www.mechatrobot.pl/arduino-ide-wstep-do-srodowiska-dla-nowicjuszy/

 

To wszystko nie jest trudne, wystarczy "poskładać" to lutownicą jak klocki lego, byle się tylko nie pomylić przy montażu.

Postaram się w najbliższym czasie opisać wykonanie stelaża, bo jest tam parę rzeczy, które mogą sprawić kłopot.

Pozdrawiam..

 

Edited by Peter001
Link to comment
Share on other sites

Tutaj widok połączenia z modułem SIM900, oraz podłączony został przetwornik HX711 wraz z belką tensometryczną.

To co widać, stanowi minimalny zestaw elementów do wykonania wagi.

Wykaz elementów:

- ATTiny 85 - https://pl.aliexpress.com/item/32884047986.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fjt2kGA

- podstawka do ATTiny 85 - https://pl.aliexpress.com/item/32385570040.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fon7LsF

- BUZ 11 - https://pl.aliexpress.com/item/32878992857.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fon7LsF

- Rezystor 1k, rezystor 220k - obydwa 0,25W -  https://pl.aliexpress.com/item/32660635741.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fk87Dz7

- LP2950 - https://pl.aliexpress.com/item/32884122547.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fQXHLeA

- Kondensator 0,33uF, kondensator 0,01 uF - https://pl.aliexpress.com/item/32845666071.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fo6wB3Z

- Akumulator żelowy AGM 6V 1,3Ah wymiary(51mm x 96mm x 24mm) - https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-agm-6v-1-3ah-ups-bezobslugowy-6875657484?snapshot=MjAxOS0wNS0yMFQxMTowNTozNy44MzRaO2J1eWVyOzZkYzgxMzc3M2RhODY0NjllM2E0ZGJjODI5N2UyM2I5NzgwMWNhZDIyM2Y1OWM2YTA3NzAyMmQyNmQ0ZDQ2YTY%3D

lub 5 x  akumulatorek NiMH AA 2000 mAh, wraz z pojemnikiem na nie i połączonymi weń szeregowo - http://pl.aliexpress.com/item/32843491030.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.37c97e77JpXvjd&algo_pvid=f5ea70b8-a155-4eab-8404-0cfac31f3793&algo_expid=f5ea70b8-a155-4eab-8404-0cfac31f3793-7&btsid=2100bddb16096941589552907ecbb9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

- Arduino Uno R3 - https://pl.aliexpress.com/item/33044591012.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fjt2kGA

- SIM900 - https://pl.aliexpress.com/item/32649551828.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fon7LsF

- Antena wewnętrzna do SIM900 - https://pl.aliexpress.com/item/32917032183.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fEG9wLt

- HX711 - https://pl.aliexpress.com/item/32878181081.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fQXHLeA

- Belka tensometryczna 200 kg - https://pl.aliexpress.com/item/1649112894.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fk87Dz7

- płytka montażowa Screw Shield 1.0 - https://pl.aliexpress.com/item/32911868611.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fjt2kGA

- zacisk kablowy z rozstawem 2,54, do wlutowania - https://pl.aliexpress.com/item/32556311867.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fqdW6xi

- 2xkonektor do zacisków akumulatora - https://pl.aliexpress.com/item/33039289079.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fk87Dz7

- 2x puszka S-box 216 - https://allegro.pl/oferta/pawbol-puszka-natynkowa-120x80x50-ip65-s-box-216-7438447577?snapshot=MjAxOS0wMy0xN1QxMzozMTowMS40NjhaO2J1eWVyOzM4Zjg4ODhlYjA2OWIzZGU1Yzk0MzU1MDQyOGNmZjUxZDE2Zjg3YjA3MmVjY2M5Mjc3MjQ0YTA3ZmE4MzI2YWI%3D

- 4x dławik PG7 - https://pl.aliexpress.com/item/32913501828.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fZTVXVx

- Wtyk do zasilania SIM900 - http://pl.aliexpress.com/item/32998406322.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.271221f7mtUnMN&algo_pvid=c0e69369-fa8e-49b6-94cf-9f5cc5e504b4&algo_expid=c0e69369-fa8e-49b6-94cf-9f5cc5e504b4-0&btsid=2100bb4c16096945480738368ebcad&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

- Piny do wlutowania w SIM900 - https://pl.aliexpress.com/item/32374809500.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fHX2UPx

- przewody, cyna, kalafonia, lutownica

A to później, niebawem zamieszczę kolejne rysunki:

- SHTC3 - https://pl.aliexpress.com/item/4000215996152.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fpVj7gV

- Regulator napięcia do ładowania solarnego - https://pl.aliexpress.com/item/32892519490.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fpVj7gV

- Dioda Shottky'ego do ładowania solarnego - https://pl.aliexpress.com/item/32898846070.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fEG9wLt

- Panel solarny - https://pl.aliexpress.com/item/32830626173.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fk87Dz7

- złącze do przyłączenia panela solarnego - https://pl.aliexpress.com/item/32965067991.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fqdW6xi

Wszystkie odnośniki do aliexpress mają jedynie charakter orientacyjny i nie stanowią najlepszej oferty cenowej. Trzeba sobie poszukać..

 

 

 

 

Rysunek montażowy elementów i SIM800.jpg

  • Dziękuję 3
Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.07.2020 o 13:43, baru napisał:

Porobię zdjęcia to wrzucę .Ta handlowa  do 150 kg worek siedzi stabilnie ,jednak ma ruch na boki ,

 

 :oops:  Trochę zeszło ,jutro naprawię zaleglości.

Tak mi przyszło na myśl,gdyby się mi udało namówić kogoś żeby postawił auto na cały dzień na wadze dużej ,towarowej ,wiedzielibyśmy czy ona ma kompensację temp. to raz .

Gdyby ktoś z zaglądających na forum ,mający wagę, drogą ;) ,zrobił test ,było by miodzio .

Ze swej strony, wrzucę tą prośbę na dwóch innych forach ;) .

 

Edited by baru
Link to comment
Share on other sites

To już finalny układ montażowy elementów elektroniki. Pojawił się tutaj układ doładowywania solarnego jak również czujnik wilgoci i temperatury (SHTC3).  Czujnik rejestrujący temperaturę i wilgotność potrzebny jest do kompensowania odchyleń pomiaru belki tensometrycznej. Zestaw doładowywania solarnego akumulatora (przetwornica, panel solarny, dioda Shottky'ego 1N5408) powinien zapewnić bezobsługową pracę wagi. Przetwornicę należy wyskalować na napięcie mierzone na niej woltomierzem bez obciążenia na 7,4V.

Na rysunku jest jeden panel solarny, tylko pokazany w widoku od frontu i od strony podłączenia przewodów.

Na koniec uwaga odnośnie doprowadzenia zasilania do modułu SIM900 wtyczką, co że dziwić. Próbowałem zasilić ten moduł przez pin 5V, następnie przez pin VIN. Niestety, często zdarzało się, że moduł GSM SIM900 nie zdołał wysłać danych, gdyż szczytowe zapotrzebowanie na prąd przekraczało wydolność prądową z tych pinów. Dopiero doprowadzenie zasilania wtykiem na stabilizator rozwiązało problem.

Pozostało  już tylko żelazo stelaża, zaprogramowanie ATTiny85 i Arduino R3, oraz umieszczenie bazy i skryptów na serwerze.. :)

1044393782_RysunekmontaowyelementwiSIM800-solarchargerSHTC3.thumb.jpg.74fdc676cc29405703281adda58aaf6a.jpg

Link to comment
Share on other sites

W dniu 5.01.2021 o 11:27, Peter001 napisał:

To już finalny układ montażowy elementów elektroniki

Jesteś wielki ?. Musze to ogarnąć .

Dla mnie Nowy Rok to brak czasu ,wrzucam zaległości nie wiem czy się przydadzą .

Żeby nie śmiecić za dużo to trzy, a reszta pod linkiem na mojej podstronie  .

Środkowe to stelaż od tej "handlowej"

Powiem jeszcze tylko Tyle, nie dostałem "lepszej wersji wagi" a dodatkowo obecna resetuje się do ustawień początkowych ,masakra. Mam pecha?

IMG_20210105_213449-300x225.jpg

 

IMG_20210105_213348-225x300.jpg

IMG_20210105_213548-300x225.jpg


Reszta zdjęć

Edited by baru
Link to comment
Share on other sites

No tak, zapomniałem jeszcze o płytce montażowej. Na załączonym rysunku z lewej jest pokazane rozłożenie podzespołów na płytce - (kontury elementów kolorem niebieskim), kolorem żółtym zaznaczone ścieżki które należy wykonać z drutu. Można to robić drutem nieizolowanym, tworząc z niego ścieżki, chwytając go od spodu punktowo do miejsc lutowniczych otworów na płytce. Równie dobrze można te odcinki łączyć na wprost między punktami drutem izolowanym - kwestia gustu.

Ta płytka mieści się niczym plasterek sera w kanapce, pomiędzy płytką Adruino Uno, a płytką SIM900. Trzeba pamiętać o wlutowaniu pinów do SIM900, tak żeby można było to w tę "kanapkę" złożyć.

Zaznaczone i opisane zostały punkty na płytce montażowej, do których należy doprowadzić przewody od elementów zewnętrznych (HX711, zasilanie).

ps.. Mam nadzieję, że opisałem całość w sposób zrozumiały dla osób niekoniecznie biegłych w elektronice. Gdyby coś jednak budziło niejasności albo gdzieś zrobiłem błąd, proszę pytać. Teraz jeszcze zima, więc jest czas żeby zamówić części. Z tego co słyszałem, wkrótce mają wprowadzić cło i VAT od wszystkich zakupów z Chin.

Pozdrawiam i powodzenia :)

1674541892_screwshield4.thumb.jpg.a9cc23e88876d316b1dfe58804d3d209.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, baru napisał:

Powiem jeszcze tylko Tyle, nie dostałem "lepszej wersji wagi" a dodatkowo obecna resetuje się do ustawień początkowych ,masakra. Mam pecha?

Warto by się skontaktować z producentem, żeby wyjaśnił tę sytuację. Zresztą jest coś takiego jak gwarancja i rękojmia.

A masz do tej wagi jakąś gwarancję i instrukcję, gdzie producent coś pisze co ta waga ma robić i jak działać?

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, Peter001 napisał:

Warto by się skontaktować z producentem, żeby wyjaśnił tę sytuację. Zresztą jest coś takiego jak gwarancja i rękojmia.

Oczywiście mimo to że przeciąga  wymianę ,musi do tego dojść   ?.

Mam pytanie natury tech. jak jest z podłączeniem 4 tensometrów inny układ?

Bo mam wagi łazienkowe i chciałbym je wykorzystać,  właśnie jestem na etapie zgłębiania podstaw .

I trzeba by było zacząć kompletować zespoły .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stelaż

 

Wykonanie stelaża najlepiej zacząć od mocowania belki tensometrycznej.

Belka.jpg.b1e98dc4e0683ca0704c08538be8bb88.jpg

Najpierw trzeba wywiercić w każdym płaskowniku cztery otwory, pozycjonując je pod połączenia gwintowe w belce. Do przeniesienia rozstawu otworów można być pomocny ołówek i kartka papieru. Trzeba ją przyłożyć na płaszczyznę belki tensometrycznej z otworami, zacieniować boczną częścią ołówka. Pojawi się zarys krawędzi otworów. Następnie wycinek kartki z widocznym konturami otworów wystarczy przykleić do płaskownika i napunktować środki otworów. 

Lepiej jednak użyć cyrkla ślusarskiego (jak się ma) oraz suwmiarki, i za pomocą punktaka i rysika wytrasować  położenie  otworów.

Wiercenie najlepiej zacząć od małego wiertła (np. 1,5 do 2mm), żeby nie zjechały na bok osie otworów. Mnie się udało powiercić  te otwory w amatorskich warunkach wiertłem 8,5mm i dosyć ciasno śruby „wcelowały” się w swoje miejsca na belce. Jeśli się nie uda, wtedy można boczną częścią wiertła „rozjechać nieco w bok otwór, lub w ostateczności rozwiercić otwory wiertłem o większej średnicy.

Do przykręcenia belki najlepiej użyć wkrętów M8 z łbem walcowym pod klucz imbusowy o długości 35 mm, z podkładkami.

Do mocowania belki użyłem dwóch płaskowników 40x4 o długości 75mm.

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

 

Teraz trzeba wykonać obie połówki stelażu, do którego będzie wspawana belka z przykręconymi płaskownikami. Taka kolejność wykonania umożliwi panowanie nad symetrią położenia względem siebie obu połówek stelażu.

W tym celu trzeba sobie przygotować kilka klocków drewnianych, które będę pozycjonować połówki stelaża względem siebie, jak i położenie belki względem nich. Te co mają 15 mm ustalają szczelinę pomiędzy połówkami, te co mają 25 i 27 mm użyłem do podłożenia pod belkę

Ewentualne błędy w mocowaniu płaskowników do belki (skosy) można korygować przed wspawaniem poprzez szlifowanie ich z długości tak, żeby miały odpowiednie położenie. Spoina skoryguje ubytek materiału.

Ważne! Nie  dopuścić do przegrzania belki, bo zostanie zniszczona! Obłożyć ją mokrą szmatą i tylko złapać punktowo do stelaża. Do spawania zasadniczego odkręcić od płaskowników. Potrzebne będą: kątownik spawalniczy i ściski. Ściski powinny zapobiegnąć odkształceniom

Podpowiedź: Częste wykręcanie i wkręcanie belki kluczem może zmęczyć, więc można do tego celu użyć wkrętarki z właściwą końcówką pod imbus dla M8.

Stelaż zrobiony został z profilu zamkniętego 30x30 ścianka 2mm. Rozmiar stelaża należy dobrać pod typ swojego ula. Wymiary które podałem na rysunku są dla ula Dadant10R.

Długość 50 cm została dobrana ze względu na to, żeby była możliwość przesunięcia ula na skraj wagi. Wtedy jest dostęp do skrajnej puszki, gdzie znajduje się koszyk z bateriami bądź akumulator. Ma to znaczenie, kiedy waga nie jest wyposażona w doładowywanie solarne i trzeba okresowo wymieniać źródło zasilania.

W dolnej połówce stelaża widoczna jest podstawa wykonana z kątownika pod mocowanie puszek hermetycznych (obszar 180x135).  Użyłem najmniejszego dostępnego kątownika jaki był. Zresztą można sobie zrobić tam cokolwiek, byle się te puszki jakoś trzymały całości. Puszki można mocować do kątowników za pomocą bocznego wkrętu stabilizacyjnego – wymagane wiercenie i gwintowanie jednej bocznej ścianki kątownika. Albo znacznie prościej – użyć obustronnej taśmy klejącej. Tyle, że po jakimś czasie może puścić.

W dolnej połówce stelaża dospawane są nakrętki pod nóżki do regulowania poziomu ula.

Edited by Peter001
  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 25.07.2020 o 23:30, baru napisał:

Zresztą podstawa,,, ma ważyć i pokazywać rzeczywiste pomiary ,

W naszej rzeczywistości jeden poranek to 10 st drugi to 19.

oczekuje prawidłowego odczytu i tyle .

 

Co prawda warunki nie sprzyjały, żeby zrobić szerszy zakres odchyleń pomiarów wagi zależnie od temperatury, ale na podstawie tych co udało się zarejestrować, wykonałem obliczenia kompensacyjne.

Na wykresie widać, że odchylenie wagi ma charakter liniowy, więc w miarę prosto można dokonać obliczenia korekty.

W załączonym arkuszu jest wyjaśnione, jak sprawdzić dane ze swojej wagi. Spróbuj podstawić tam dane ze swojej wagi.

Kompensacja temperaturowa.xlsx

Link to comment
Share on other sites

Puszki

Sposób rozmieszczenie elektroniki i zasilania w puszkach widoczny jest tutaj:

https://github.com/HannesOberreiter/bScale/blob/master/PiotrBeeScale.md

Omówię jeszcze tylko parę drobiazgów.

Puszka skrajna na wadze została przeznaczona do zasilania ze względu na łatwiejszy dostęp. Obie puszki są hermetyczne, więc połączenia kablowe wykonane są również w tej technologii, poprzez zastosowanie dławnic kablowych i okrągłych kabli w nich zaciśniętych.  Korzystnie jest zamontować dławnice PG-7  jak najciaśniej obok siebie, maksymalnie z lewej strony.

Na zamieszczonym tam zdjęciu w puszce zasilania nie widać diody Shottky’ego, zamontowałem ją później. Zapobiega rozładowaniu akumulatora, kiedy panel solarny go nie ładuje. Tutaj jest opis, co do czego i jak względem regulatora napięcia:

https://robu.in/product/boost-buck-voltage-lm2577s-lm2596s-dc-dc-step-up-down-power-converter-module/

W zależności od tego co tam będzie (akumulator żelowy lub 5xakumulatorek 1,2v), należy ustawić odpowiednie napięcie ładowania. Dla akumulatora żelowego 6V to  7,2V (+/- 50mV).

Ten okrągły kabelek co łączy zasilanie pomiędzy puszkami to nadmiar odcięty z belki tensometrycznej :) Zresztą do połączeń z HX711 też go użyłem.

Pozostała jeszcze dziura pod czujnik wilgotności i temperatury SHTC3.

Umieściłem go na dnie puszki z Arduino, gdyż taki montaż zapobiega dostaniu się wilgoci do wnętrza puszki. Można dodatkowo krawędzie  czujnika po zamontowaniu w otworze zabezpieczyć silikonem, a potem nakleić na niego kawałek taśmy izolującej i przewodami podpiąć do zacisków płytki z ATTiny85. Przy okazji – na bocznej ściance widać przyklejoną antenę wewnętrzną. U mnie działa dobrze, a plus jest taki, że wszystko w środku. Tym niemniej jeśli u kogoś sygnał słaby, może zostać zmuszony do wyprowadzenia anteny na zewnątrz.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.