Ondrej Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Zmieniłem trochę temat by bardziej odpowiadał mojemu pytaniu Przeglądając różne projekty stolarskie dotyczące budowy ula zauważyłem pewne rozbieżności, które przedstawiam na rysunkach. Chodzi mi o to że jak obcina się deskę do zawieszenia ramek (nie wiem jak poprawnie się to określa w stolarstwie). To na jaką głębokość należy ją ściąć? Bo w jednych projektach powyżej ramki ma być jeszcze np.: 5 mm a inne są że ramki po zawieszeniu są na równi z korpusem. Jak to powinno wyglądać. Wiem że przejście pomiędzy ramkami powinno być między 7 mm a 10 mm. Chodzi mi jednak która z przedstawionych opcji jest bardziej prawidłowa i praktyczniejsza przy budowie ula? Kolejne moje pytanie załączam na obrazku nr 3. Quote
daro Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Dlatego że w tym miejscu pszczoły kitują. Oba rozwiazania prawidłowe choć te pierwsze spowoduje że chcąc wstawić drugi korpus lub nadstawkę nie bedziesz musiał skrobać. Chyba. Quote
Bumblebee Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Rys 1.-wada :kładąc korpus np. na daszku gnieciesz pszczoły.Jeśli stosujesz powałkę z płyty może być bez dolnej listwy. Rys 2- wariant wg mnie optymalny ale krata może się przesunąć Rys 3 -miejsce na grubą a kratę,przy zdejmowaniu górnego korpusu nie podniesiesz razem z ramkami jak pszczoły mocno przykitują i nie gniecie się pszczół. Ogólnie to każde rozwiązanie ma wady i zalety. Quote
Xpand Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 A gdyby w rys. 2 zrobić wręgi 12mm x 12mm? Ramka leży nam wtedy 2mm poniżej ścian korpusu. Oczywiście w każdym korpusie takie same wręgi i dołem i górą - daje nam to 24mm - 10mm ramka = 14mm w miejscu oznaczonym przez Ondreja czerwonym kółkiem. Co o tym myślicie? Quote
Tadek11 Posted September 9, 2015 Posted September 9, 2015 Ja w przy budowie moich korpusów też o tym myślałem i za zdecydowanie lepsze rozwiązanie uważam i u siebie zastosowałem przypadek drugi , tylko u mnie jest tam nie 5 mm tylko 7 - 8 mm. Dlaczego ? Bo myślałem w ten sposób jeżeli będę stosował powałki z płyty to będą pszczoły miały możliwość przejścia nad górną beleczką ramki na sąsiednie uliczki w korpusie , pokazywał to kiedyś na You Tube Tomek Miodek, co jest ważne w zimie , bo wtedy pszczoły mogą przejść z kłębem w bok jak by się skończył pokarm , a jak tego przejścia nie ma to kaput , druga sprawa - przy podkarmianiu górnym , jakie stosuje , też to rozwiązanie pomaga pobierać pokarm. Kratę odgrodową mogę włożyć na górne beleczki i jest mniejsze prawdopodobieństwo że przyklei się do górnego korpusu , który właśnie podnosimy i mamy problem z oderwaniem jej od spodu korpusu , w przeciwnym przypadku jak tego nie zrobimy to stawiając korpus z powrotem gnieciemy pszczoły. Te argumenty przeważyły u mnie i jak na razie oceniam to pozytywnie. Pozdrawiam Tadek Quote
piotrpodhale Posted September 9, 2015 Posted September 9, 2015 Ule od P.Tumidajewicza moim zdaniem posiadają błąd konstrukcyjny taki że ramki są na równi ze ściankami uli.Krata odgrodowa położona na ramki wchodzi do spodu następnego korpusu.Metalowa krata prawie zawsze przykleja się a potem spada na pszczoły przy ściąganiu tego korpusa.Uważam,że najlepiej jest srobić wysokośc wręgi na korpusie tak aby wchodziły ramki i krata metalowa!,mam tak w pozostałych ulach i to jest ok. 1 Quote
boddan Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Ule od P.Tumidajewicza moim zdaniem posiadają błąd konstrukcyjny taki że ramki są na równi ze ściankami uli.Krata odgrodowa położona na ramki wchodzi do spodu następnego korpusu.Metalowa krata prawie zawsze przykleja się a potem spada na pszczoły przy ściąganiu tego korpusa.Uważam,że najlepiej jest srobić wysokośc wręgi na korpusie tak aby wchodziły ramki i krata metalowa!,mam tak w pozostałych ulach i to jest ok. Też, mam ten problem w 99% uli. ............................................................................................................. Jan Dzierżoń - Ślązak - Ojciec współczesnego pszczelarstwa Quote
Ondrej Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Ule od P.Tumidajewicza moim zdaniem posiadają błąd konstrukcyjny taki że ramki są na równi ze ściankami uli.Krata odgrodowa położona na ramki wchodzi do spodu następnego korpusu.Metalowa krata prawie zawsze przykleja się a potem spada na pszczoły przy ściąganiu tego korpusa.Uważam,że najlepiej jest srobić wysokośc wręgi na korpusie tak aby wchodziły ramki i krata metalowa!,mam tak w pozostałych ulach i to jest ok. Piotrze a czy możesz powiedzieć jaką masz grubość metalowych krat odgrodowych w swoich ulach? Szukałem tych informacji na stronach sklepów pszczelarskich ale nie podają grubości krat metalowych jak i windurowych czy plastikowych. Quote
piotrpodhale Posted September 18, 2015 Posted September 18, 2015 Piotrze a czy możesz powiedzieć jaką masz grubość metalowych krat odgrodowych w swoich ulach? Szukałem tych informacji na stronach sklepów pszczelarskich ale nie podają grubości krat metalowych jak i windurowych czy plastikowych. Zmierzę i napiszę z pamięci coś ponad dwa milimetry. Quote
Ondrej Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 Dzięki za informacje i czekam na pomiar Wybaczcie że zadaje sporo głupich pytań, ale zbieram informacje aby samemu wykonać ul no dobra może nie samemu a z pomocą jakiegoś stolarza. Grubość tych krat interesuje mnie ze względu na to że od tego zależy jak obniżyć wysokość zawieszenia ramki. Bo jeśli między ramkami będzie 10 mm a krata metalowa ma 3 mm to przestrzeń między nimi zmniejszy się do 7 mm a więc będzie 0,5 mm za mało tak mi się wydaje jeśli źle myślę proszę poprawcie. Chyba, że metalowej kraty nie można dawać do wewnątrz korpusa tak jak windurowej tylko na wręgi między korpusy? Quote
Tadek11 Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Skoro masz zamiar stosować kraty odgrodowe , to lepiej zakupić ( ewentualnie pożyczyć ) takie kraty jakie chcesz stosować i będziesz miał dla stolarza lub siebie wzór i jednocześnie przymiar , czy dobrze została wykonana robota. A poza tym zapomnij o tolerancji wymiarowej w stolarstwie 0,5 mm.taka tolerancja jest praktycznie nieosiągalna w tym zawodzie, czyli na stronę + - 0,25 mm , stolarz nawet nie będzie miał czym zmierzyć takiej odchyłki wymiaru. A poza tym weź poprawkę na kit pszczeli który pszczoły chętnie na kratach zostawiają i który to może sprawić że wszystkie Twoje pasowania teoretyczne nie będą miały żadnego sensu. Pozdrawiam Tadek Quote
Ondrej Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 Masz rację. Tak zrobię, ale szkoda że nie można sobie zaplanować wszystkiego w teorii. Jednak pszczoły uczą pokory i wymagają nieustannej obserwacji bo chyba nie sposób wszystkiego o nich napisać w książkach. Quote
piotrpodhale Posted September 24, 2015 Posted September 24, 2015 Piotrze a czy możesz powiedzieć jaką masz grubość metalowych krat odgrodowych w swoich ulach? Szukałem tych informacji na stronach sklepów pszczelarskich ale nie podają grubości krat metalowych jak i windurowych czy plastikowych. Krata odgrodowa-metalowa ma grubość 3mm 1 Quote
Ondrej Posted September 25, 2015 Author Posted September 25, 2015 Dziękuję Piotrze za podanie dokładnego wymiaru Ale skoro jesteśmy przy kratach to pozwólcie, że jeszcze zapytam was jako bardziej doświadczonych, czy to prawda że pszczoły przechodzą chętniej do nadstawek przez kraty metalowe? Wyczytałem taką informację na jakieś stronie internetowej ale jakoś nie mogę w to uwierzyć, czy to tylko marketing czy prawda? Na pewno krata metalowa jest niezniszczalna i lepiej się opłaca niż te windurowe czy plastiki, to jej niewątpliwy atut. A jak jest z tą chęcią przechodzenia pszczółek? Czyżby były takie wybredne Quote
daron6 Posted September 25, 2015 Posted September 25, 2015 Dziękuję Piotrze za podanie dokładnego wymiaru Ale skoro jesteśmy przy kratach to pozwólcie, że jeszcze zapytam was jako bardziej doświadczonych, czy to prawda że pszczoły przechodzą chętniej do nadstawek przez kraty metalowe? Wyczytałem taką informację na jakieś stronie internetowej ale jakoś nie mogę w to uwierzyć, czy to tylko marketing czy prawda? Na pewno krata metalowa jest niezniszczalna i lepiej się opłaca niż te windurowe czy plastiki, to jej niewątpliwy atut. A jak jest z tą chęcią przechodzenia pszczółek? Czyżby były takie wybredne Ciekawe pytanie. Ja z kolei słyszałem od wielu, że metalowa to do d.py bo się z czasem wyginają pręty i matka przechodzi. Quote
piotrpodhale Posted September 25, 2015 Posted September 25, 2015 Dziękuję Piotrze za podanie dokładnego wymiaru Ale skoro jesteśmy przy kratach to pozwólcie, że jeszcze zapytam was jako bardziej doświadczonych, czy to prawda że pszczoły przechodzą chętniej do nadstawek przez kraty metalowe? Wyczytałem taką informację na jakieś stronie internetowej ale jakoś nie mogę w to uwierzyć, czy to tylko marketing czy prawda? Na pewno krata metalowa jest niezniszczalna i lepiej się opłaca niż te windurowe czy plastiki, to jej niewątpliwy atut. A jak jest z tą chęcią przechodzenia pszczółek? Czyżby były takie wybredne Oczywiście coś w tym jest że pszczoły łatwiej przechodzą przez kraty metalowe chociaż można to uznać za mało istotny fakt.Krawędzie krat winidurowch są ostrzejsze a otwory lekko jakby mniejsze.Z ciekawości kiedyś to zmierzę.Alternatywą dla drogich metalowych są grube kraty plastikowe.http://lyson.com.pl/480-Krata-odgrodowa-Wielkop-gruba-pozioma-plastikowa-42-x-42-cm-PROMOCJA-2059766024889.html Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.