Skocz do zawartości
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Jak wymienić bardzo stare ramki na nowe


Rekomendowane odpowiedzi

Jestem początkującym pszczelarzem. Odziedziczyłem 4 ule warszawskie poszerzane (z czego 2 z rodzinami i 2 puste) po starym pszczelarzu, który w ostatnich latach przed śmiercią nie bardzo miał siły o nie dbać. Efekt jest taki, że obie rodziny siedzą na prawie czarnych ramkach, a plastry są solidnie wykoślawione.

 

No i tu dochodzimy do pytania o to, jak wyprowadzić te ule na prostą? Na razie przy wiosennym (bardzo późnym, bo najpierw zimny kwiecień, a potem delegacja na prawie cały maj ;-( ) przeglądzie dołożyłem do każdego ula po 3 nowe ramki z węzą. Trochę na czuja rozstrzeliłem je po całym gnieździe w układzie 2-3 stare, 1 nowa etc. W każdym ulu wystawiłem też za deskę zatworową po jednym plastrze spośród tych w najgorszym stanie ale bez lub prawie bez czerwiu.

 

Nie bardzo mam jednak pomysł, jak dalej prowadzić operację usuwania starych ramek. W tej chwili w każdym ulu mam po 8 starych ramek i 3 nowe, na których pszczoły budują (a częściowo już zbudowały) komórki. Odrutowanych nowych ramek czekających tylko na wtopienie węzy mam sporo, ale nie wiem, kiedy i jak je wprowadzać do ula.

 

Za to nie mam w ogóle nadającego się do użytku suszu. Ten, który mam, jest też na starych prawie czarnych ramkach, a wosk jest prawie brązowy ze starości, więc raczej nie ma sensu tego pchać do ula.

 

Dodatkowa kwestia. 2 puste ule gruntownie odnowiłem i najchętniej przeniósłbym do nich obie rodziny, żeby móc odnowić te ule, które obecnie są zamieszkane. Ale znowu pytanie, jak zorganizować przeprowadzkę? Czy można po prostu poprzekładać wszystkie ramki do skrzynki a potem do nowego ula? Stary oczywiście bym przeniósł do warsztatu, żeby pszczoły do niego nie wróciły.

 

Bardzo proszę o życzliwą poradę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach