Jump to content

Drogi Użytkowniku.

Zdajemy sobie sprawę, iż reklamy czasami bywają uciążliwe, jednak  staramy się z nich utrzymywać. Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszej stronie, a komunikat zniknie. Dziękujemy za zrozumienie!

Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"
larss1

Ul Langstroth 3/4 a Wlkp 18 cm

Recommended Posts

Koledzy, zastanawiam się nad wyborem między tymi dwoma ulami (tak jak mi doradzano w temacie o pasiekach).

 

Domyślam się że lepsza wentylacja będzie w LN 3/4 ze względu na szerokość ramki, a jak wygląda zimowla w nim?

 

Inna rzecz to czy posiada ktoś schemat budowy LN 3/4? Niestety nigdzie nie mogę go znaleźć (na zagranicznych stronach są schematy ale zwykłego i w calach).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wybór należy do Ciebie ule te są ostatnio modne a wymiary ramki  Langstroth 3/4  to 448 x 185 mm reszta wymiarów ula poza wymiarami wynikającymi ze zmniejszenia wysokości ramki  jest taka sama jak w oryginalnym ulu.  Nie mam takiego ula u siebie w pasiece i nie mogę Ci więcej pomóc a dyskusje porównawcze na pewno znajdziesz na innych forach , ale w skrócie jest to ul do intensywnej gospodarki w tym i wędrownej i na duże pożytki i żeby je porównać to trzeba by kilka lat poobserwować jeden i drugi w tych samych warunkach pożytkowych i wyciągnąć sobie wnioski i pewnie niewielu pszczelarzy to robiło a tak to każdy swój chwali.

Pozdrawiam

Tadek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy, zastanawiam się nad wyborem między tymi dwoma ulami (tak jak mi doradzano w temacie o pasiekach).

 

Domyślam się że lepsza wentylacja będzie w LN 3/4 ze względu na szerokość ramki, a jak wygląda zimowla w nim?

 

Inna rzecz to czy posiada ktoś schemat budowy LN 3/4? Niestety nigdzie nie mogę go znaleźć (na zagranicznych stronach są schematy ale zwykłego i w calach).

Nie znam tego ula ale znam wymiary ramki podaj ile ma być ramek w korpusie a podam ci wszystkie wymiary do budowy korpusu .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalny Langstroth

http://www.portalpszczelarski.pl/artykul/748/ul_langstroth_-_budowa_i_wymiary.html

Ja gdybym robił od początku takie ule to jednak 11 ramkowe lub 12 ramkowe , zresztą moje 18 też mam 11 ramkowe i jedna ramka więcej zawsze się przydaje chociażby na ramkę pracy. i jak są mocno pogrubione ramki w sezonie to ustawiam na komplet o jedną mniej i wtedy mam 10 ramkowe korpusy i pszczoły mają luz i lepszą wentylacje w czasie upałów.

Pozdrawiam

Tadek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalny Langstroth

http://www.portalpszczelarski.pl/artykul/748/ul_langstroth_-_budowa_i_wymiary.html

Ja gdybym robił od początku takie ule to jednak 11 ramkowe lub 12 ramkowe , zresztą moje 18 też mam 11 ramkowe i jedna ramka więcej zawsze się przydaje chociażby na ramkę pracy. i jak są mocno pogrubione ramki w sezonie to ustawiam na komplet o jedną mniej i wtedy mam 10 ramkowe korpusy i pszczoły mają luz i lepszą wentylacje w czasie upałów.

Pozdrawiam

Tadek

 

Przy komórce np. 5.1 zmniejsza się odstępy między ramkami i wtedy wchodzi 11 ramek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie ja tak mam w wlkp. 11 ramek wchodzi bez problemu i jeszcze ramka pracy z większym luzem wchodzi żeby było miejsce na czerw trutowy bo jak nie zrobi sie szerzej to ścinają susz obok żeby miejsce dla trutnia zrobić  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jakbym zaczynał teraz to ln 3/4 lub dadant 1/2 ale wybór nalezy do ciebie. 18 też spoko przynajmniej wszystko w poziomie ci pasuje z wlkp, lepsza dostępność itd. Też mam ze styroduru ale teraz bedę robił ule 18 z jednej deski 25mm, kubik topoli już sie suszy :D. Zastanów sie nad tym drewnem bo koszt nie dużo większy a decha to decha 50 lat korpus wytrzyma no i stabilniejszy lepszy w dezynfekcji, można oskrobać opalić i git ze styrodurem/styropianem/poliuretanem wiecej zabawy no i na pewno mniej trwałe, przemyśl dobrze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drewno na bank trwalsze, jednak o ile jest cięższy taki ul od styroduru? Kosz nie odegrał przy wyborze styroduru żadnej roli. Ważne było dla mnie żebym mógł go łatwo przyciąć (nawet nożem to możliwe). Jak z rozwojem rodziny na wiosnę żeby wykorzystać kwitnąca wierzbę, a później rzepak?

 

Co do ula LN 3/4 to boję czy nie boję czy nie będzie zbyt "wymagający" jak dla początkującego?

 

Wlkp 18cm pasuje mi "wizualnie", taki poręczny kwadracik, a ja jestem estetą :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwadraciki sa dobre jak masz czas. Im większy ul tym mniej wymagań.To ul amerykański a tam nie bawi się z 10000 rodzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, będę chciał dążyć do sukcesywnego poszerzania pasieki więc czas będzie największą wartością :-) patrząc na te informacje, to LN wygrywa z wlkp. Jednak zastanawiam się jak wygląda doprowadzanie rodzin do pełnej siły po zimie w takim ulu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wypowiem się czy dobry na początek czy nie bo nie mam i nie miałem poza tym za szczylowaty jestem :D ale napisze ci coś odnośnie wagi, dźwigałem Jarkowe (Netto) 18 z wejmutki co prawda puste ale normalnie pergamin :D lekkie jak cholera tylko ciut cięższe od styroduru, zobaczymy jak wyjdzie ta moja topola podobno jak sie nie skręci to będzie lux malina :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daj Boże ,  żeby Tobie z topolowych desek nie kręciły się i musisz wymyślić jakiś dobry sposób łączenia desek , bo na same wkręty to na pewno będzie za słabo . Ja mam i z desek i se styroduru , ale też postanowiłem sobie w przyszłym sezonie zrobić partię korpusów z pojedynczej deski gr. 20mm i będę je używał w sezonie jaki nadstawki , a zimował w styrodurowych i tych grubszych drewnianych - a w zasadzie mam na myśli wiosnę nie zimę , bo w zimie to i styrodur nic nie da.

Pozdrawiam

Tadek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy, a powiedzcie mi co sądzicie o LN 2/3? Powierzchnia wieksza niż dadant 1/2 ale mniej niż LN 3/4. Zdałaby taka gospodarka egzamin?

2 korpusy na rodnie i reszta na miodnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy, a powiedzcie mi co sądzicie o LN 2/3? Powierzchnia wieksza niż dadant 1/2 ale mniej niż LN 3/4. Zdałaby taka gospodarka egzamin?

2 korpusy na rodnie i reszta na miodnie.

Wydaje mi się że przeceniasz trochę wpływ typu ula i rozmiar ramki na efektywność gospodarki w pasiece. Wiem że zastanawiasz się nad wyborem kierunku rozbudowy pasieki i musisz podjąć jakąś decyzję  - co dalej na czym pracować  , ale typ ula to tylko jeden z elementów gospodarki i jej efektywności. Poza tym na efektywność wpływają :

- baza pożytkowa w tym czy będziesz prowadził gospodarkę wędrowną

- umiejętności pszczelarza

- doświadczenie przydatne w ocenie zjawisk zachodzących w ulu i ich właściwa interpretacja.

- odpowiedni materiał genetyczny pszczoły dobrany do bazy pożytkowej

- czasochłonność obsługi ( czy będziesz dysponował wystarczająco wolnym czasem na obsługę pasieki lub pasiek)

-  wielkość pasieki lub pasiek w kilku lokalizacjach

- typ ula dobrany do bazy pożytkowej i czy będziesz chciał wykorzystywać mniejsze ilości miodów tak zwanych odmianowych z uwzględnieniem wagi korpusów pełnych z miodem.

- mechanizacja pracy w pasiece i podczas miodobrań i czy będziesz miał pomoc osób trzecich

- czy będziesz wykorzystywał inne produkty pszczele jak pyłek , propolis , pierzga ,  mleczko , wosk

- odpowiednie zaplecze gospodarcze jak odpowiednia pracownia pszczelarska wraz w pełnym wyposażeniem i zaplecze warsztatowo remontowe

- regjon Polski i klimat z odpowiednią pogodą odpowiednią do efektywnej chodowli

- zdrowie i własne preferencje

Wtedy to zda egzamin . Życzę powodzenia

Pozdrawiam

Tadek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tadku, pewnie jest tak jak piszesz... Im więcej czytam i sie zastanawiam odnośnie typu ula, to mam większy mętlik w głowie.

Wiem że chcę "zautomatyzować" prace w pasiece (docelowo 20 pni) więc ule korpusowe byłyby idealne.

 

Co do pożytków: spore ilości wierzby samosiejki w koło domu, kilka większych pól rzepaku, chcę też trzymać ule na terenie Tenczyńskiego Parku gdzie są olchy (co do innych pożytków muszę się rozeznać). W późniejszym czasie chciałbym wywozić do sadów owocowych.

 

- czas jaki będę poświęcał to chciałbym aby to były 2-3 dni w tygodniu (przy tylu ulach będzie to realne?)

- doświadczenia nie mam, nie będę miał też pomocy, zachowań pszczół i tego sie dzieje w ulu muszę się nauczyć

- w późniejszym czasie będę chciał pozyskiwać też pyłek i wosk (jak nabiorę doświadczenia)

- pszczoła rasy Krainskiej (zastanawiam się tylko nad linią Nieska, Dobra, Sklenar - dokladnie w tej kolejności).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co piszesz to z grubsza dobrze pożytki powinny być dobre, ale  chyba powinieneś sobie załatwić jakiś staż u jakiegoś dobrego pszczelarza w okolicy gdzie mieszkasz żeby przyspieszyć naukę   i zdobyć trochę doświadczenia. Nie wiem czy należysz do jakiegoś Koła czy Stowarzyszenia pszczelarskiego najbliżej miejsca zamieszkania , może tam spróbuj , na pewno znajdą się pszczelarze co Ci pomogą.

Pozdrawiam

Tadek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już nawiązałem kontakt i idę dzisiaj (jeżeli wyrobię się czasowo) albo za tydzień na spotkanie Stowarzyszenia Krakowskich Pszczelarzy :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kup i przeczytaj uważnie książkę "Łatwe Pszczelarstwo" dr Gerhard Liebig, myślę że pomoże ci w podjęciu decyzji a co ważne może unikniesz kosztownych błędów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zakończę czytanie "Współczesnej gospodarki..." oraz "Gospodarki pasiecznej" p.Ostrowskiej którą dzisiaj przyniósł listonosz to się zabiorę za nią.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koledzy, zrobiłem dzisiaj projekt ula LN 3/4 ze styroduru wraz z felcami (nigdzie nie mogłem znaleźć projektu w mm). Myślę że przyda się on nie tylko mi ale i innym szukającym projektu tego ula. Chciałbym jednak prosić Was o opinię czy wszystko dobrze zostało pomierzone ze względu na to iż nie jestem w żaden sposób doświadczony w budowie ula.

 

Mam jednak pytanie czy odstęp między ramką a dolną listwą korpusu górnego (3 mm) jest potrzebny, czy może zlikwidować go i wręgę zrobić normalną na 10mm zamiast 13?

 

post-172-0-69883900-1465923367_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego Larss1 za sam pomysł wykonania ula Langstrotha ze styroduru w dodatku z felcami powinni Cię zamknąć na 10 lat w kamieniołomach :)

Wręg na ramki ma mieć 13mm żeby zachować odpowiednie odległości między ramkami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak wiem... LN to "be natural" i drewno w dodatku bez felców;) jednak nie posiadam "parku maszyn" żeby wykonać z wejmutki. Muszę podjechać do stolarza, zapytać ile by krzyknął za wykonanie korpusów (a przynajmniej desek na nie). Felce są sprawą otwartą (wcale nie muszą być).

Jestem otwarty na sugestie;)

 

Kolego Krzyrzak, a jak ma się kwestia wymiarów?

Edited by larss1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego Larss1 za sam pomysł wykonania ula Langstrotha ze styroduru w dodatku z felcami powinni Cię zamknąć na 10 lat w kamieniołomach :)

Wręg na ramki ma mieć 13mm żeby zachować odpowiednie odległości między ramkami.

Ja bm głosował za zostawieniem go na wolności icon_biggrin.gif kara nie adekwatna do przewinienia , to jak byśmy karali złodziei uli ??

 

Koledzy, zrobiłem dzisiaj projekt ula LN 3/4 ze styroduru wraz z felcami (nigdzie nie mogłem znaleźć projektu w mm). Myślę że przyda się on nie tylko mi ale i innym szukającym projektu tego ula. Chciałbym jednak prosić Was o opinię czy wszystko dobrze zostało pomierzone ze względu na to iż nie jestem w żaden sposób doświadczony w budowie ula.

 

Mam jednak pytanie czy odstęp między ramką a dolną listwą korpusu górnego (3 mm) jest potrzebny, czy może zlikwidować go i wręgę zrobić normalną na 10mm zamiast 13?

A jak przewidujesz założenie kraty odgrodowej ? A poza tym te 3 mm przydaje się na kratę odgrodową i jako zapas na to że przecież pszczoły i tak Ci zakitują te wąsy od ramek i ramka się podniesie , muszą być jakieś luzy , w ulu nie można tak robić wszystkiego z dokładnością do 1 mm trzeba przewidzieć że rakmi zostaną okitowane propolisem i woszczyną i nie będą trzymać  teoretycznych wymiarów. To samo z szerokością.

Pozdrawiam

Tadek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.