Jump to content
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Recommended Posts

Posted
Witam

Może ktoś pomoże, bo ja nie mogę znaleźć. Szukam sterowania radiowego /nadajnik i odbiornik/ do dźwigu do przewozu uli. Sterowanie ma sterować góra dół /jak we wciągarce/ silnikiem prądu stałego. Zasięg max 6m. Wszelkie streowniczki od bram przerobiłem i się nie nadają. Prawdopodobnie silnik wprowadza zakłócenia i sygnał jest "rwany", co powoduję ciągłe zwieranie i rozwieranie styków przekaźników co je pali. Pozy tym szarpana praca jest nie do przyjęcia. Można zna ktoś jakiś prosty niedrogi system sterowania.
Z góry wielkie dzięki.
Szymon
 
Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil Wyślij prywatną wiadomość Wyślij e-mail  
Posted

Różnych sterowników radiowych jest multum na rynku i nawet nie sa takie drogie , tylko który będzie wystarczająco niezawodny. Sam wiem, że te od bramy to raz zadziała a raz nie i nieraz muszę kilkakrotnie naciskać przyciski żeby otworzyć bramę , przy bramie to nie przeszkadza specjalnie ale przy urządzeniach dźwigowych to już może być tragedia.

Jeżeli chcesz coś niezawodnego , to lepiej zdać się na fachowców i się ich poradzić , pewnie  sterowniki do suwnic są wystarczająco niezawodne i ja bym się spytał fachowców od wciągarek czy wind.

A może taki ?

https://allegro.pl/oferta/pilot-pompy-sterowanie-windy-bezprzewodowy-9095510629?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe&ev_adgr=Części+samochodowe&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_|1539874513|g|c&ev_adgr=|59073306472|292486833006|&utm_term=aud-389724427358:pla-461336305911||-|-1011405|&utm_content=|pla|mc:130764725-p:9095510629|&gclid=Cj0KCQjwm9D0BRCMARIsAIfvfIaCId_UikkgtayFgthaX5-Avgx-UH3ipXCD2pKt5ZpAEL2Ji2zlZvMaAkPSEALw_wcB

 

https://www.expondo.pl/msw-motor-technics-pilot-do-wyciagarki-bezprzewodowy-30-m-wr1-10060182?gclid=Cj0KCQjwm9D0BRCMARIsAIfvfIa1GoUVOiiThkcEkxl1hi-fCkzbgvtyKqVYraKEtyQq4apK-XtZFoMaAmTREALw_wcB

 

 

Posted
7 godzin temu, Krzyżak napisał:
Witam

Może ktoś pomoże, bo ja nie mogę znaleźć. Szukam sterowania radiowego /nadajnik i odbiornik/ do dźwigu do przewozu uli. Sterowanie ma sterować góra dół /jak we wciągarce/ silnikiem prądu stałego. Zasięg max 6m. Wszelkie streowniczki od bram przerobiłem i się nie nadają. Prawdopodobnie silnik wprowadza zakłócenia i sygnał jest "rwany", co powoduję ciągłe zwieranie i rozwieranie styków przekaźników co je pali. Pozy tym szarpana praca jest nie do przyjęcia. Można zna ktoś jakiś prosty niedrogi system sterowania.
Z góry wielkie dzięki.
Szymon
 
Zgłoś ten post
 
 

Sterowników jest jak siana,w różnych cenach na allegro.Sterownik trzeba podpić pod przekaźniki dużej mocy 450- 500A,potem dalej na silnik.Niema możliwości niedziałania.PK

ps.bez przekaźnika wszystko zjarasz.

Posted

Mam układ 4 przekaźników po 40A i w tym aspekcie nie ma problemu.

Problem jest w tym iż, prawdopodobnie silnik z hamulcem elektromagnetycznym wprowadza zakłócenia i sygnał radiowy jest rwany/przerywany.

Jak mam sterowanie po "kablu" to wszystko działa bez zarzutu. Jak podłączam jakiś układ sterowania radiowego, to po chwili przestaje działać prawidłowo, przerywa.

To przerywanie powoduje ciągłe załączanie i rozłączanie obwodu co skutkuje "spawaniem" styków przekaźników. Myślałem, że może silnik powoduje jakiś prądy wirowe w obwodzie zasilania odbiornika radiowego ale to nie to. Na niezależnym zasilaniu odbiornika problem jest ten sam.

Spróbuje kupić kolejny układ radiowy, tym razem od wyciągarki, może ten będzie odporny na zakłócenia.

Jak nie zadziała to kolejny sezon przejadę na sterowaniu po kablu co niestety jest dość upierdliwe.

 

 

Posted

Może przenieś odbiornik gdzieś dalej od silnika?

Posted (edited)
27 minut temu, Xpand napisał:

Może przenieś odbiornik gdzieś dalej od silnika?

 Styczniki wytwarzają silny impuls elektromagnetyczny  (radiowy) w trakcie zadziałania i to przerywa każdą łączność. Tak działała tak zwana "iskrówka" czyli radiotelegraficzna stacja nadawcza.

Warto też poszukać elektronicznych gasików podłączanych do iskrzących styków. To element RLC , który minimalizuje iskrzenie , a więc i sianie zakłóceń. Chyba ,że masz styczniki elektroniczne ? Bezstykowe , wiec i nieiskrzące ?

Edited by manio
Posted
9 godzin temu, Krzyżak napisał:

Są 4 styczniki mechaniczne wymienię je na półprzewodnikowe może to pomoże.

Zanim wymienisz zrób doświadczenie : odłącz silnik od styczników i zasil bezpośrednio. Przy pracującym silniku sprawdź czy działa radio. Jeśli działa to znaczy ,że nie silnik je zagłusza i warto wymienić styczniki na bezstykowe. Jeśli jednak to  silnik jest sprawcą to obejrzeć , wymienić , doszlifować szczotki i zastosować gasik iskrzenia. Problemem jest rozruch silnika , wtedy pobiera największy prąd . Można i to rozwiązać softstartem , ale w końcu są jakieś granice rozsądku finansowego ...

Posted

Zamówiłem już stycznik bezstykowy 4 w jednym. Wymienię więc je tak czy siak. Będzie kilometr mniej połączeń w skrzynce :)

Podejrzewam, że to jednak  silnik. Jak wymiana stycznika nie pomoże, to dam te dławiki jak radził Wiesiek.

Soft starty nie wchodzą w grę, bo jest hamulec elektromagnetyczny.

Posted

Raczej nie dławiki bo elementem indukcyjnym jest już silnik. Tu raczej kondensator + rezystor bo odbiornik ma charakter indukcyjny , więc jest pełne RLC. Wiesiek chyba nie do tej samej szkoły chodził :)

Sprawdź na google hasło : gasik RC lub nawet gasik RC do stycznika. Są też gotowce na aledrogo. Warto też obejrzeć szczotki , nowe mogą być niedopasowane do komutatora, a stare mogą być już za krótkie czy w inny sposób zużyte, uszkodzone.

 

 

Posted

Problem rozwiązany :)
Wszystkim dziękuję za chęć pomocy choć żadna z rad się nie przydała :) Rozwiązanie znalazło się samo, zupełnie przypadkowo i jest dość niespodziewane. Problem rozwiązał się po wymianie liny wciągającej. Zamieniłem zużytą  stalową na linę polipropylenową. Stalowa musiała działać jak "antena" zakłócająca.
Człowiek uczy się całe życie.

  • Haha 1
Posted (edited)

Oj Panowie, na radiotechnice to się nie znacie:) Sygnału tutaj nic na pewno nie zagłuszało- w takim sensie że znikał. Cewki styczników, hamulca czy samego silnika mogą emitować fale elektromagnetyczne których składowe wchodzą na zakres częstotliwości pracy urządzenia i to będzie głupieć. Dlatego trzeba zakładać gasiki uzwojeń i kondensatory odsprzęgające. Antena odbiornika musi widzieć antenę nadajnika. Jeśli schowana jest gdzieś w obudowie metalowej to ta obudowa działa na fale jak klatka faradaja. Lina zwinięta na bębnie też jest pewną cewką.

Dobrze że działa. Choc nie wiadomo jeszcze czy problem nie powróci. 

 

Taka ciekawostka, w cb radiu słyszałem jak sąsiad odpalał piłę łańcuchowa. Każde pociągnięcie startera było słychać, nie mówię już nawet o tym jak zapaliła. 

 

Edited by hurriway
Posted (edited)
Godzinę temu, hurriway napisał:

Taka ciekawostka, w cb radiu słyszałem jak sąsiad odpalał piłę łańcuchowa. Każde pociągnięcie startera było słychać, nie mówię już nawet o tym jak zapaliła.

Żadna ciekawostka , tak działał radiotelegraf : czyli telegraf bez drutu. Po polsku nazywany wiele mówiącą nazwą iskrówka , antenę nadawczą stanowił rozciągnięty drut. Tu nadajnikiem jest świeca zapłonowa , a anteną piła z łańcuchem. Tak nadawał J-23 , całkiem identycznie jak u Krzyżaka linka wyciągarki. Szkoda , bo było go słychać na setki kilometrów :)

Edited by manio
Posted

Bardziej chodziło mi o skale (to tylko mała piła bez żadnego zasilania, tylko pojedynczy obrót prądnicy), bo sam dobrze wiem dlaczego tak się dzieje. No i pewne ciekawostki, nie są dla wszystkich ciekawostkami -jak się już to wie.

Posted

no i fajnie że forum się rozwija nie tylko w kierunku pszczelarstwa 

bo każdy z nas czymś się interesuje i może komuś pomóc rada:P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.