Tajden Opublikowano 21 Października 2016 Opublikowano 21 Października 2016 Moje ule dadanowskie, to 6 korpusów 1/2. (10 uli ma 60 korpusów). Ramek jeszcze nie mam. I właśnie dlatego zapytam na forum. Dlaczego raz pisze się, że ramka Dadanta 1/2, to 150 mm, a innym razem, że 145 mm. Sam, jeszcze nie wiem jakie zastosuję, bo muszę zmierzyć korpus, rzecz jasna. A te 5 mm, to bardzo duża różnica, tym bardziej, że połówkowy korpus jest tak niski. Cytuj
MAZI Opublikowano 21 Października 2016 Opublikowano 21 Października 2016 Nie wiem, zmierzę jutro moje i dam znać ile mają. Cytuj
Tajden Opublikowano 22 Października 2016 Autor Opublikowano 22 Października 2016 Nie wiem, zmierzę jutro moje i dam znać ile mają. Dzięki. A ja może zmierzę swój korpus, bo wtedy można coś konkretnego zasugerować. Cytuj
Tajden Opublikowano 22 Października 2016 Autor Opublikowano 22 Października 2016 Nie wiem, zmierzę jutro moje i dam znać ile mają. Korpus ma wysokość - 152 mm, pod wręgiem - 138 mm. Cytuj
Robi_Robson Opublikowano 22 Października 2016 Opublikowano 22 Października 2016 raz pisze się, że ramka Dadanta 1/2, to 150 mm, a innym razem, że 145 mm. Korpus ma wysokość - 152 mm, pod wręgiem - 138 mm. Pofilozofuję (nie miałem z takimi korpusami ani ramkami do czynienia, więc próbuję teoretyzować ) ... Od wręgu masz 14mm + 138 pod wręgiem Razem 152 , więc w żaden sposób nie może być ramka 150 Natomiast 145mm. odstęp pszczeli 7mm = 152 już teoretycznie pasuje . Ale w praktyce jak na wręgi pójdzie wąs 10mm. minimum (w dadancie może być grubszy ), to dla pszczół zostaje nad ramkami 4mm. Czyli idąc tym tokiem myślenia odstęp pszczeli jest uwzględniony na górze i na dole ramki . Na górze 4mm. i na dole 3mm. i już jest do przyjęcia . Lub . . . górna listewka ramki jest zakładana grubości 14mm , a ramka jest wpuszczona na wręgach 131mm. wtedy cały odstęp pszczeli 7mm będzie na dole korpusów . W praktyce z ramki wysokiej na 145mm będzie w tym wariancie max 121mm. plastra . Wydaje mi się , że tak czy inaczej trzeba będzie mocno dbać o czystość wręgów i górnych listewek ramek. Jak wręgi będą pokitowane i listewki górne również , to z tych 7mm odstępu pszczelego nie zostanie żaden odstęp , bo znając pszczoły , to tak wąskie prześwity jeszcze mocniej pokitują . A wtedy bardzo łatwo o utratę matki . Poza tym gniecenie pszczół może powodować zwiększoną agresję . Ale jak już wspomniałem ja się na tym nie znam , tylko tak próbowałem sobie tą sytuację wyobrazić Cytuj
Tajden Opublikowano 22 Października 2016 Autor Opublikowano 22 Października 2016 Pofilozofuję (nie miałem z takimi korpusami ani ramkami do czynienia, więc próbuję teoretyzować ) ... Od wręgu masz 14mm + 138 pod wręgiem Razem 152 , więc w żaden sposób nie może być ramka 150 Natomiast 145mm. odstęp pszczeli 7mm = 152 już teoretycznie pasuje . Ale w praktyce jak na wręgi pójdzie wąs 10mm. minimum (w dadancie może być grubszy ), to dla pszczół zostaje nad ramkami 4mm. Czyli idąc tym tokiem myślenia odstęp pszczeli jest uwzględniony na górze i na dole ramki . Na górze 4mm. i na dole 3mm. i już jest do przyjęcia . Lub . . . górna listewka ramki jest zakładana grubości 14mm , a ramka jest wpuszczona na wręgach 131mm. wtedy cały odstęp pszczeli 7mm będzie na dole korpusów . W praktyce z ramki wysokiej na 145mm będzie w tym wariancie max 121mm. plastra . Wydaje mi się , że tak czy inaczej trzeba będzie mocno dbać o czystość wręgów i górnych listewek ramek. Jak wręgi będą pokitowane i listewki górne również , to z tych 7mm odstępu pszczelego nie zostanie żaden odstęp , bo znając pszczoły , to tak wąskie prześwity jeszcze mocniej pokitują . A wtedy bardzo łatwo o utratę matki . Poza tym gniecenie pszczół może powodować zwiększoną agresję . Ale jak już wspomniałem ja się na tym nie znam , tylko tak próbowałem sobie tą sytuację wyobrazić To może zrobić ramki 140 mm? Ramek do uli jeszcze nie mam, więc nic straconego. Czekam na sugestie Mazi-ego, ponieważ napisał, że zmierzy u siebie, i potem podpowie. Czekam z niecierpliwością... Cytuj
MAZI Opublikowano 23 Października 2016 Opublikowano 23 Października 2016 To może zrobić ramki 140 mm? Ramek do uli jeszcze nie mam, więc nic straconego. Czekam na sugestie Mazi-ego, ponieważ napisał, że zmierzy u siebie, i potem podpowie. Czekam z niecierpliwością... Standard to 145, po co kombinować i wywarzać otwarte drzwi? Nie kombinuj za wiele :-) Cytuj
Tajden Opublikowano 23 Października 2016 Autor Opublikowano 23 Października 2016 Standard to 145, po co kombinować i wywarzać otwarte drzwi? Nie kombinuj za wiele :-) Nie chcę kombinować, ale Robert mnie nastraszył, że pszczoły nie będą miały swobodnych przejść, jeżeli nie będę dokładnie czyścił wręgów, bo mają ledwo miejsce na przemieszczanie się. Cytuj
Robi_Robson Opublikowano 23 Października 2016 Opublikowano 23 Października 2016 Może lepiej dopilnować , żeby korpusy do ramek 145mm miały wysokość 155mm.Wtedy odstęp pszczeli będzie 10mm i nawet jeśli będzie propolis na wręgach i na ramkach (np na kracie odgrodowej) , to pszczoły nie będą praktycznie gniecione .A czy wszystkie Twoje korpusy mają 152mm. ???To w sumie tylko 3mm różnicy .Jak stolarz z Mukaczewa , czy skąd on jest podczas pracy delektował się miodowuchą , to może każdy korpus ma inne wymiary ? Jak raz zrobisz ramki nietypowe , to już będziesz na nie skazany .Jak sam będziesz robił ramki i węzę , to mniejszy problem ,ale zawsze powinno się dążyć do tego , żeby mieć w pasiekach ule i ramki standardowe . Cytuj
Tajden Opublikowano 23 Października 2016 Autor Opublikowano 23 Października 2016 Może lepiej dopilnować , żeby korpusy do ramek 145mm miały wysokość 155mm. Wtedy odstęp pszczeli będzie 10mm i nawet jeśli będzie propolis na wręgach i na ramkach (np na kracie odgrodowej) , to pszczoły nie będą praktycznie gniecione . A czy wszystkie Twoje korpusy mają 152mm. ??? To w sumie tylko 3mm różnicy . Jak stolarz z Mukaczewa , czy skąd on jest podczas pracy delektował się miodowuchą , to może każdy korpus ma inne wymiary ? Jak raz zrobisz ramki nietypowe , to już będziesz na nie skazany . Jak sam będziesz robił ramki i węzę , to mniejszy problem , ale zawsze powinno się dążyć do tego , żeby mieć w pasiekach ule i ramki standardowe . Raczej wszystkie takie korpusy. Ale sprawdzę. Za kilka dni przewożę wszystkie ule do magazynu, a więc będę miał sposobność pomierzenia. To są wszystkie Robercie ule, które pilnie impregnowałem i malowałem, Dadanty zostaną w sp-ni zasiedlone pszczołami, a warszawiaki WZ i WP, pójdą na sprzedaż po listopadzie 2017. Cytuj
Jerzy Opublikowano 24 Października 2016 Opublikowano 24 Października 2016 Tajden, śmiało rób ule na typowy wymiar - tak, jak MAZI Tobie radzi. Mam takie ule od lat i nic takiego się nie dzieje, czego miałbyś się obawiać. Ramka typowa o wym. 435 x 145 mm. Korpus bezwręgowy 10-ramkowy o wysokości 155 mm; głębokość wręgi na zawieszenie ramki 13 x 11 mm. Ramki wykonuję z listew o szer. 25 mm i grubości 9 mm. Krata odgrodowa leży zagłębiona na tyle, aby przy operacjach nie poruszyła się. Wszystkie pszczoły kitują, jedne mniej, inne więcej, ale to zawsze dodatkowa czynność i zysk dla porządnego pszczelarza, co jakiś czas podczas zaglądania do ula i nie traktuje się tego, jako jakiegoś problemu, dla którego trzeba zmieniać wymiary konstrukcji ula. Tak mam w swojej pasiece, a Ty rozważ sam, co dla Ciebie będzie wydawało się logiczne i słuszne, nie ma życia bez wrażeń, bo co to byłoby za życie. Cytuj
daro Opublikowano 24 Października 2016 Opublikowano 24 Października 2016 Mam ule gdzie poputałem wymiary i odstęp jest 6mm . Żyją i radzą sobie dobrze. Cytuj
Tajden Opublikowano 24 Października 2016 Autor Opublikowano 24 Października 2016 Tajden, śmiało rób ule na typowy wymiar - tak, jak MAZI Tobie radzi. Mam takie ule od lat i nic takiego się nie dzieje, czego miałbyś się obawiać. Ramka typowa o wym. 435 x 145 mm. Korpus bezwręgowy 10-ramkowy o wysokości 155 mm; głębokość wręgi na zawieszenie ramki 13 x 11 mm. Ramki wykonuję z listew o szer. 25 mm i grubości 9 mm. Krata odgrodowa leży zagłębiona na tyle, aby przy operacjach nie poruszyła się. Wszystkie pszczoły kitują, jedne mniej, inne więcej, ale to zawsze dodatkowa czynność i zysk dla porządnego pszczelarza, co jakiś czas podczas zaglądania do ula i nie traktuje się tego, jako jakiegoś problemu, dla którego trzeba zmieniać wymiary konstrukcji ula. Tak mam w swojej pasiece, a Ty rozważ sam, co dla Ciebie będzie wydawało się logiczne i słuszne, nie ma życia bez wrażeń, bo co to byłoby za życie. Nie mogę patrzeć, co logiczne i słuszne, tylko muszę się dopasować do uli, które stoją gotowe. Przecież nie wyrzucę 60 korpusów, bo tyle stanowi 10 uli. Cytuj
ikop74 Opublikowano 22 Kwietnia 2020 Opublikowano 22 Kwietnia 2020 W dniu 21.10.2016 o 20:14, Tajden napisał: Moje ule dadanowskie, to 6 korpusów 1/2. Tajden, czy rzeczywiście potrzebujesz aż 6 korpusów do każdego ula? Pytam, bo sama z pierwszym ulem kupiłam 5, ale do drugiego zamówiłam już tylko 3 bo stwierdziłam, że po 4 korpusy do jednego wystarczą. Cytuj
Nacek Opublikowano 22 Kwietnia 2020 Opublikowano 22 Kwietnia 2020 Niby cztery wystarczą, ale warto mieć więcej, przydają się przy miodobraniu, do podkarmiania, trzymania ramek, czy zrobienia dodatkowego odkładu. Cytuj
manio Opublikowano 22 Kwietnia 2020 Opublikowano 22 Kwietnia 2020 1 godzinę temu, Nacek napisał: Niby cztery wystarczą, ale warto mieć więcej, przydają się przy miodobraniu, do podkarmiania, trzymania ramek, czy zrobienia dodatkowego odkładu. Mi cztery nie wystarczają , a ju z parę lat mam te ule. Do połowy czerwca stoją na 5. W tym 3 korpusy gniazda . W gnieździe na 2 jest za mało miejsca wiosną bo dolny korpus zawalą pierzgą i nastrój rojowy jest gwarantowany , u mnie to wypada po zimnych Ogrodnikach . Na 3 nigdy nie miałem rójki. Potem same pokazują ,że im trzeci zbędny bo zaleją go miodem. Wtedy wiruję i już gniazdo na 2 + 2 miodni . Tak jest na lipie. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.