Jump to content
Forum Pszczelarskie - Pasieka "Banicja"

Korpusy klepkowe , lub ze sklejki - własne wykonanie .


Recommended Posts

Darku wtedy nie chodziło o kolor majtkowy , tylko o promienie UV które niszczą niezabezpieczony styrodur i on po prostu na słońcu kruszeje i się sypie. A na kolorach to jednak kobiety znają się najlepiej , mam przykład po mojej zonie,  że jaki kolor bym nie wybrał do odnawiania w domu to zawsze ostatnie zdanie w sprawie koloru musi być po jej myśli , tak że do kolorów mam ambiwalentny stosunek i raczej lubię wszystkie kolory oprócz czarnego.

Pozdrawiam

Tadek

Link to comment
Share on other sites

Darku wtedy nie chodziło o kolor majtkowy , tylko o promienie UV które niszczą niezabezpieczony styrodur i on po prostu na słońcu kruszeje i się sypie.

Miałem okazję w sobotę oglądać korpusy i dennice styropianowe Łysonia po kilkunastu latach użytkowania .

Okazuje się , że styropian używany do budowy uli przez czołowego bądź co bądź producenta tak się degraduje pod wpływem promieniowania uv , że po kilkunastu latach użytkowania rozsypuje się niemalże w rękach .

Pewnie malowanie spowolniło by ten proces ...

Na korpusach , które oglądałem (pszczelarz już nie pszczelarzy a korpusy stały pod szopką) nie było już śladów farby , a grubość ścianek była o 1/4 mniejsza od pierwotnej

 

Link to comment
Share on other sites

J  bym jeszcze dodał  jak  ktos  robi ule dwuscienne  np  wlkp to zeby  wewnetrzna czesc miała nie 26cm tylko np 25,5cm  bo jak da krate odgrodową  to wtedylepiej  pasuje  antmag

No toć chłopu najfajniej w majtkach grzebać . :D;)

 

Link to comment
Share on other sites

Styrodur to nie styropian po 4 latach na dworzu taka sama grubość. Ja nie mam zamiaru nie malować , po prostu nie od razu. Dla kobiety nazywa się łososiowy dla mnie to różowy .

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

ruszyłem z korpusami wlkp.Wewnątrz sklejka wodoodporna (odkupiłem w zeszłym roku od szkutnika)

Z zewnętrznej strony będę obijał klepką.W srodku 3cm styropian.

Link to comment
Share on other sites

Wręgi super robota, tylko po co takie toporne i ciężkie ??, ja po dwóch latach zmądrzałem i nie chcę widzieć takich uli, tylko jednościenne z jednej deski, bo skoro nie widać różnicy to po co przepłacać :D

Link to comment
Share on other sites

po co takie toporne i ciężkie ??, ja po dwóch latach zmądrzałem i nie chcę widzieć takich uli, tylko jednościenne z jednej deski

A co powiesz na moje jednościenne z jednej deski ?

100_6048.JPG

Pojedyncza deska . Na oko jakieś 4,5-5cm. grubości  :D

Link to comment
Share on other sites

Robi wagowo to chyba będzie to samo albo nawet moje lżejsze

Sklejka 10mm+ klepka 15mm+wręgi 30x40.

Puki co mam jeszcze trochę siły,później pomyślimy .Moze wrócę

do WP lezaków.Czas pokaże.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 12.12.2016 o 21:15, bogor napisał:

Robi wagowo to chyba będzie to samo albo nawet moje lżejsze

Sklejka 10mm+ klepka 15mm+wręgi 30x40.

Puki co mam jeszcze trochę siły,później pomyślimy .Moze wrócę

do WP lezaków.Czas pokaże.

 

W dniu 12.12.2016 o 21:22, Słowian napisał:

Fakt jak sklejka w środku to mogą nie być aż tak ciężkie, tylko roboty sporo więcej 

Robiłem podobne korpusy .

Wstawiałem już link do albumu google+

https://photos.google.com/album/AF1QipOmd6eeZD5FV6sHbJcSu5MWb3moLcIBiOmF6Tvz

U mnie była od środka sklejka . W środku 3-4cm. styropianu i z zewnątrz klepka 12mm.

Lekkie nie są . Dla mnie już z każdym rokiem stają się coraz cięższe .

Sklejka wodoodporna liściasta wbrew pozorom też lekka nie jest .

Stąd coraz bardziej lubię styropian i poliuretan .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Nabyłem trochę sklejki prawie za darmo, sklejka gorszej jakości tzw opakowaniowa - widoczne sęki, które mogą się uszczerbic, lekki ubytek. 

Grubości 9 mm, 6mm i 3 mm. 

Pomyślałem, że porobię sobie korpusy ze sklejki aby były kompatybilne z moimi styrodurowymi. Czyli np wykorzystam drewniane felce do styrodurów grubości 4 cm, z zewnątrz i wewnątrz sklejka a w środek jakieś ocieplenie. 

 

Jak z zewnątrz zabezpieczyć sklejkę przed warunkami atmosferycznymi? Lakierobejca wystarczy? 

Link to comment
Share on other sites

36 minut temu, Krzychu napisał:

Nabyłem trochę sklejki prawie za darmo, sklejka gorszej jakości tzw opakowaniowa - widoczne sęki, które mogą się uszczerbic, lekki ubytek. 

Grubości 9 mm, 6mm i 3 mm. 

Pomyślałem, że porobię sobie korpusy ze sklejki aby były kompatybilne z moimi styrodurowymi. Czyli np wykorzystam drewniane felce do styrodurów grubości 4 cm, z zewnątrz i wewnątrz sklejka a w środek jakieś ocieplenie. 

 

Jak z zewnątrz zabezpieczyć sklejkę przed warunkami atmosferycznymi? Lakierobejca wystarczy? 

Nareszcie Krzychu poruszyłeś jakiś temat nie z Księżyca ? 

Właśnie mam takie korpusy też robione ze sklejki 4 mm już wiele lat , ale warunek musi być to sklejka wodoodporna.

Korpusy takie robiłem i ocieplałem je pianką poliuretanową niskoprężną którą wpuszczałem w wolne przestrzenie , ale w ściance robiłem jednocześnie cztery otwory na wydostanie się nadmiaru pianki i jednocześnie ściskami i deskami  zabezpieczałem boki przed spęcznieniem na skutek siły rozprężającej się pianki . Tak zrobione korpusu ma już z 10 lat i jak dotychczas najlepiej się sprawdzają , są lekkie i wytrzymale , ale warunek co dwa trzy lata trzeba je impregnować  na zewnątrz głęboko penetrującym impregnatem ja używam sadolinu powłokotwórczego , ale można i innego ale nie lakiero bejcy bo droga i tworzy cienką łuszczącą się powłokę. Pianka poliuretanowa jest odporna na mrówki i jednocześnie usztywnia konstrukcje ale korpusy takie wymagają trochę więcej pracy i jakiejś formy  czy jak to mówią szewcy "kopyta " żeby korpusy trzymały wymiary powtarzalne i wszystkie kąty proste , chyba wiesz co mam na myśli. 

Pozdrawiam

  • Lubię 2
Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, Tadek11 napisał:

Nareszcie Krzychu poruszyłeś jakiś temat nie z Księżyca ? 

Właśnie mam takie korpusy też robione ze sklejki 4 mm już wiele lat , ale warunek musi być to sklejka wodoodporna.

Korpusy takie robiłem i ocieplałem je pianką poliuretanową niskoprężną którą wpuszczałem w wolne przestrzenie , ale w ściance robiłem jednocześnie cztery otwory na wydostanie się nadmiaru pianki i jednocześnie ściskami i deskami  zabezpieczałem boki przed spęcznieniem na skutek siły rozprężającej się pianki . Tak zrobione korpusu ma już z 10 lat i jak dotychczas najlepiej się sprawdzają , są lekkie i wytrzymale , ale warunek co dwa trzy lata trzeba je impregnować  na zewnątrz głęboko penetrującym impregnatem ja używam sadolinu powłokotwórczego , ale można i innego ale nie lakiero bejcy bo droga i tworzy cienką łuszczącą się powłokę. Pianka poliuretanowa jest odporna na mrówki i jednocześnie usztywnia konstrukcje ale korpusy takie wymagają trochę więcej pracy i jakiejś formy  czy jak to mówią szewcy "kopyta " żeby korpusy trzymały wymiary powtarzalne i wszystkie kąty proste , chyba wiesz co mam na myśli. 

Pozdrawiam

Tadku, czyli wszystkie moje tematy sprzed 2 lat były... Z księżyca? ??

Chodziło mi właśnie o to czy impregnatem się da, a lakierobejcy troszkę mi jeszcze zostało więc po wcześniejszym zabezpieczeniem impregnatem mogę i lakierobejca polecieć korpusy.

Jak rozumiem W konstrukcji korpusu rama taka jak w pierwszych zdjęciach od Robiego też by się przydała 

Edited by Krzychu
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Krzychu napisał:

 

Jak z zewnątrz zabezpieczyć sklejkę przed warunkami atmosferycznymi? Lakierobejca wystarczy?

Tylko pokost i akryl. W sobotę widziałem u znajomego który produkuje ze styroduru 3 cm. Całe ule. Zakupił wręgi PCV i twierdzi że z paczki 160zł wychodzą mu 4 kpl. ule WPL. Z zewnątrz zabezpiecza podkładem jak przy elewacjach. Klejone na poliuretan lub polimerowy i skręca wkrętami jak do drewna. 

Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, harcerz1020 napisał:

Tylko pokost i akryl. W sobotę widziałem u znajomego który produkuje ze styroduru 3 cm. Całe ule. Zakupił wręgi PCV i twierdzi że z paczki 160zł wychodzą mu 4 kpl. ule WPL. Z zewnątrz zabezpiecza podkładem jak przy elewacjach. Klejone na poliuretan lub polimerowy i skręca wkrętami jak do drewna. 

 

Akryl nie będzie się łuszczył na wcześniej położonym pokoscie? 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Krzychu napisał:

sklejka gorszej jakości tzw opakowaniowa

nadaje się tylko do środka , to sklejka niskiej jakości i nie da się jej zabezpieczyć bo nasiąknie tylko malowana warstwa , klej też marny i zacznie się rozłazić jak dostanie wilgoci. W środku mam całe lata ( nawet z napisami to pszczoły sobie czytają zimą) , brzeg ba którym opierają się ramki wykonany z listwy drewnianej .

Szkoda pokostu , akrylu i Twojej roboty,

Edited by manio
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, manio napisał:

nadaje się tylko do środka , to sklejka niskiej jakości i nie da się jej zabezpieczyć bo nasiąknie tylko malowana warstwa , klej też marny i zacznie się rozłazić jak dostanie wilgoci. W środku mam całe lata ( nawet z napisami to pszczoły sobie czytają zimą) , brzeg ba którym opierają się ramki wykonany z listwy drewnianej .

Szkoda pokostu , akrylu i Twojej roboty,

Wezmę to pod uwagę, Mimo wszystko zrobię sobie kilka korpusów jako prototyp, kolejne może z zewnątrz deska boazeryjna 1,2 mm? Wówczas ocieplenie 2 cm, no i sklejka 9. Ewentualnie im cieńsza sklejka tym grubsza izolacja 

  • Lubię 1
Link to comment
Share on other sites

deska oczywiście wytrzyma wszystko, najwyżej będą to tylko korpusy na miodnie . Latem wytrzymują nawet korpusy z OSB , więc nawet z takiej sklejki będą wystarczająco wytrzymałe. Deszczu , mrozu i wilgoci nie zniosą. Dobry materiał na ule odkładowe czy weselne.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli to nie sklejka wodoodporna to sobie daj spokój szkoda roboty bo inaczej na skutek wilgoci porozklejają Ci się warstwy sklejki i żadna impregnacja nie pomoże , a nasączanie jej żywicą epoksydową to droga sprawa nie warta zachodu do tych celów i zresztą nie mam doświadczeń  żywicą więc nie wiem jak by zdała egzamin w przypadku uli. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Tadek11 napisał:

Jeżeli to nie sklejka wodoodporna to sobie daj spokój szkoda roboty bo inaczej na skutek wilgoci porozklejają Ci się warstwy sklejki i żadna impregnacja nie pomoże , a nasączanie jej żywicą epoksydową to droga sprawa nie warta zachodu do tych celów i zresztą nie mam doświadczeń  żywicą więc nie wiem jak by zdała egzamin w przypadku uli. 

Czyli tylko ewentualnie do wewnątrz korpusów 

Link to comment
Share on other sites

 

9 minut temu, Krzychu napisał:

Czyli tylko ewentualnie do wewnątrz korpusów 

Też nie za bardzo i ile Ci wytrzyma wewnątrz nie wiem , bo przezornie nigdy nie stosowałem sklejki zwykłej  do produkcji uli tak na wszelki wypadek bo i po co różnica w cenie jest bardzo mała więc po co ryzykować. 

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Krzychu napisał:

Czyli tylko ewentualnie do wewnątrz korpusów 

Też się nie nadaje. Grzyb się robi czarny na tym. Próbowałem ze sklejek po częściach samochodowych. 

Prędzej na zewnątrz by była jakbyś dobrze olejną pomalował.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.